Göteborg Årets förebyggare

Göteborgs Stad utsågs till Årets förebyggare vid Återvinningsgalan, som passande nog även hölls i Göteborg på torsdagen.

För att få Göteborgs Stads verksamheter att förebygga avfall har förvaltningen Kretslopp och vatten tillsammans med två pilotverksamheter tagit fram "Det avfallssnåla kontoret" och "Det avfallssnåla äldreboendet". Äldreboendet Sekelbo genomförde 40 åtgärder för att minska matavfall, avfall från inkontinensskydd och engångsprodukter. På ett halvår minskade matavfallet med 23 procent och restavfallet med 10 procent. Inköpskostnaderna minskade med drygt 140 000 kr och avfallskostnaderna med 3200 kr per år.

Avfall Sverige står bakom priset till Årets förebyggare.

– Göteborgs Stad har utvecklat goda exempel på hur både verksamheter och hushåll kan minska sitt avfall. Genom att fylla det abstrakta begreppet ”förebygga avfall” med konkret innehåll blir det lätt för fler att ta efter och gå till handling, säger Avfall Sveriges vd Weine Wiqvist.

Så här motiverade juryn utnämningen:

Att förebygga avfallets uppkomst har stått i fokus för årets pristagare. Här har man trots sin storlek lyckats att kombinera flera olika åtgärder och fått fram konkreta miljöresultat och därigenom inte bara sparat resurser och förebyggt avfall utan också kunnat hålla kostnader nere. Årets Förebyggare är ett verkligt föredöme och fortsätter att år efter år ligga i framkant i alla olika miljöfrågor. Årets Förebyggare är Göteborgs Stad.

Här är övriga vinnare i de olika kategorierna på årets gala.

Årets Återanvändare: Retursystem Byggpallen

Årets Återvinningsanläggning: Stockby returpark Lidingö, Sörab

Årets Avfallsbehandlare: Scandinavian Enviro Systems

Årets Återvinningskommun: Upplands-Väsby Kommun

Årets Miljöinitiativ: Rescued Fruits Helsingborg

Årets Opinionsbildare: Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm

Årets Specialpris: Anders Wijkman

Hedersomnämnande: Maya projekt i Guatemala

För mer information:

Kontakta Jon Djerf, Avfall Sverige, Mobil 0705-26 35 27, jon.nilsson-djerf@avfallsverige.se

• förebyggande av avfall

Avfall Sverige är branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i landets alla kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds och att det avfall som uppstår återvinns och tas om hand på bästa sätt. Kommunen och deras bolag är ambassadör, katalysator och garant för denna omställning.