Skolungdomar pimpar cyklar för att minska avfallet

Förebyggande av avfall toppar prioriteringen i EUs avfallshierarki. Med kampanjen ”Europa minskar avfallet” ska sambandet mellan förebyggande av avfall och hållbar utveckling visas genom konkreta exempel från dem som deltar. Kampanjen pågår 22–30 november 2014.

I projektet Recykling renoveras gamla cyklar och hyrs ut, främst till utländska studenter i Västerås. Projektet drivs av det kommunala bostadsbolaget Mimer och Vafab Miljö med syftet att värna det hållbara samhället. Nu deltar projektet i ”Europa minskar avfallet” och bjuder därför in skolbarn att tävla i att pimpa cyklar.

– Nu kan vi ta vår idé med Recykling ett steg till, säger Wivecka Ljungh, HR-chef på Bostads AB Mimer. Cyklarna kan med hjälp av återvunnet material få ett nytt utseende och nya, spännande funktioner med hjälp av kreativa ungdomar, säger Wivecka Ljungh.

Två praktikanter från andra året på Thorén Business school, Edvard Nordén och Jakob Forsberg, har fått uppdraget från Mimer och Vafab Miljö att hålla i aktiviteten.

– Syftet med projektveckan är att visa hur vår konsumtion och vårt beteende påverkar mängden avfall, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef på expertorganisationen Avfall Sverige.

– Vi måste se till att förebygga avfall - det bör inte ens uppstå. Vi behöver till exempel utveckla nya affärsmodeller som stimulerar utvecklingen mot produkter med lång livslängd, uthyrning och återanvändning. Projektet Recykling är ett utmärkt exempel på detta, säger Anna-Carin Gripwall.

Europa minskar avfallet är ett EU-projekt som i år anordnas för sjätte gången. Det pågår 22–30 november. Under veckan anordnas nästan 12 000 aktiviteter i Europa.

Avfall Sverige är nationell samordnare och projektet stöds av Naturvårdsverket. Kommuner, företag och föreningar genomför projekt för att nå svenska folket med information om att miljön påverkas av våra konsumtionsvanor. Och att vi – var och en av oss – kan påverka!

Fakta om Recykling

I projektet får begagnade cyklar en ny chans. När cyklarna har reparerats är de redo för uthyrning. Initialt är det utländska studenter som får hyra cyklarna, men målgruppen kan ökas beroende på tillgången. Projektet startades i maj 2014.

Det kostar 800 kronor för sex månader och 1 000 kronor för 10 månader. När studenterna lämnar tillbaka cykeln, senast när dess studieperiod är över, får studenten tillbaka 500 kronor.

Projektet är för studenter som läser på MdH och är i behov av ett billigt och miljövänligt färdmedel. Under hyresperioden ingår fria reparationer vid normalt slitage pga att det är begagnat.

För frågor om ”Europa minskar avfallet” kontakta Anna-Carin Gripwall på Avfall Sverige, 070-662 61 28, anna-carin.gripwall@avfallsverige.se

• kretslopp

Avfall Sverige är expertorganisationen inom avfallshantering och återvinning. Det är Avfall Sveriges medlemmar som ser till att avfall tas om hand och återvinns i alla landets kommuner. Vi gör det på samhällets uppdrag: miljösäkert, hållbart och långsiktigt. Vår vision är "Det finns inget avfall". Vi verkar för att förebygga att avfall uppstår och att mer återanvänds. Kommunerna och deras bolag är motorn och garanten för denna omställning.
Om du vill ha allmän information om avfallshantering och återvinning, gå in på www.sopor.nu