Pressmeddelande -

Färsk pommes frites som är krispig extra länge - hett eftertraktat av konsumenterna

Mer än 80 % av konsumenterna skulle beställa pommes frites oftare om de visste att rätten var varm och krispig. Samtidigt vill restaurangerna många gånger ha en pommes frites som går snabbt att tillaga. Lösningen är en helt ny färsk pommes frites med oöverträffad krispighet och hållbarhet.

Aviko Norden, marknadsledande inom potatis- och rotfruktsprodukter till storhushåll, restauranger och offentlig verksamhet, har utvecklat en helt ny färsk pommes frites – Super Crunch Fresh – med oöverträffad krispighet, lämplig för hemleverans.

I samarbete med ett undersökningsföretag har man tagit fram en kundundersökning* som visar vad konsumenterna efterfrågar när det gäller pommes frites. Allra viktigast är att produkten håller sig krispig. Det kan vara svårt speciellt med färsk pommes frites och vid hemleverans. Just därför har Super Crunch Fresh utvecklats.

Jörgen Johansson, VD på Aviko Norden, kommenterar:

“Vi säger faktiskt att Super Crunch Fresh är en världsnyhet. Den uppfyller restaurangernas höga krav på snabb tillagning, samtidigt som den i tester visat sig ha en helt oöverträffad hållbarhet. Den håller sig krispig i minst 30 minuter och upp till en timme under värmelampa.”

Mer än 80 % av konsumenterna skulle beställa pommes frites oftare om de visste att rätten var varm och krispig. Med Super Crunch Fresh på menyn kan restaurangen spara tid, samtidigt som chansen att leverera en riktigt bra smakupplevelse till konsumenten ökar.

Super Crunch Fresh lanseras till storhushåll vecka 15. Under produktnamnet Super Crunch finns redan idag ett antal frysta pommes frites framgångsrikt lanserade: Super Crunch 9,5 mm och 7 mm samt 9,5 mm med skal.

Jörgen Johansson avslutar:

”Vi ser Supercrunch Fresh som det perfekta sällskapet till goda grillrätter, vilket står på menyn nu i kommande grilltider, och som oöverträffad när kunden beställer take away och det ska gå fort samtidigt som kravet på hållbarhet är högt.”

För mer information, kontakta:

Jörgen Johansson, VD, Aviko Norden

E-post: jorgen@avikonorden.se

*Oberoende Toluna konsumentundersökning, 300 konsumenter, Tyskland, augusti 2017

• Mat, dryck

• super crunch
  • potatis
  • aviko norden
  • aviko

Om Aviko Holland och Aviko Norden:

Vad som år 1962 startade som en lokal potatisfabrik i den holländska byn Hoog Keppel, har idag kommit att bli ett av världens ledande livsmedelsföretag inom just potatisförädling – Aviko. Det kooperativt bondeägda bolaget har sitt nordiska huvudkontor i Helsingborg. Vi är 100 medarbetare i Sverige och säljer ca 50 000 ton potatis och rotfrukter per år på den nordiska marknaden. I Sverige heter företaget Aviko Norden och vi drivs av visionen att skapa glädje, enkelhet och mervärde för Nordens alla kök. Detta genom att erbjuda det godaste sortimentet av förädlade potatisprodukter och rotfrukter.

Jörgen Johansson

Presskontakt VD Aviko Norden 043-38 60 30