7 tips för bättre hälsa

Blogginlägg   •   Maj 23, 2016 10:34 CEST

Bernt Johansson tipsar om vardagsrutiner för bättre hälsa

Bernts Hälsokrönika. 7 tips för bättre hälsa

Avonova är en företagshälsa, eller ett hälsoföretag, men vad menar vi egentligen med ”hälsa”?
När jag slår upp ordet i Wikipedia ser jag att definitionen kommer från FN:s WHO från 1948: ”Hälsa är ett tillstånd av fullkomligt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom”. Formuleringen är ibland ifrågasatt då vissa menar att om man inte uppfyller ”fullkomlig” skulle man då per definition vara sjuk?

Hälsa är något som människan har eftersträvat i alla tider. Eftersom vi historiskt har formats av att leva och utvecklats i naturen - har ett liv i samklang med naturen varit ett sätt att hålla sig frisk på. Man trodde förr på naturens läkande kraft och att man uppnår hälsa genom att anpassa sig till den. De gamla filosoferna menade att de fyra elementen (jord, luft, vatten, eld) skall vara i samklang med varandra för att människan skall vara vid god hälsa.
Idag 2016 lever vi helt annorlunda. Moderna och bekväma liv, om än inte speciellt ”nära naturen”, på gott och ont. Våra arbeten sliter mindre på våra kroppar tack vare modern teknik och teknologi. Vi har mat i överflöd och behöver inte riskera att svälta och vi har doktorer, läkekonst och sjukhus till hjälp om vi blir sjuka.

Ändå verkar ohälsa och sjuklighet öka.
Kan det finnas ett samband mellan ökad ohälsa jämte sjukdom och att vi är ute i naturen allt mindre tid än vad vi var förr?
Ja, kanske det. Av flera anledningar. När vi är ute i naturen rör vi på oss och det är bra rent fysiskt på många sätt. Men naturen, skogen och grönområdena har också en lugnande effekt på oss. Vi kommer ner i varv, sänker stressnivåerna, återhämtar oss och får ett ökat välbefinnande. Naturen gör gott för både kropp och själ.

Så, passa på nu när ljuset är tillbaka och grönskan tilltar.
Ge dig ut i naturen, ta en promenad, cykla en sväng, gå på vandring, ta en roddtur eller paddla, ut och fiska, skåda fåglar, påta i trädgården och klipp gräsmattan med handjagaren, kratta löv och gammalt gräs, ta en ridtur, åk inlines eller rullskidor, simma i sjön eller i havet.
På jobbet kan du ta ett ”promenadmöte” strosande i parken eller lägga sammanträdet i en lummig berså?
Även om du inte kan fullt ut leva i samklang med naturen, kan du leva närmre den, och det är bra. Bra för hälsan.

Bernt Johansson