Nystart av Sverigeloppet på cykel

Nyhet   •   Okt 19, 2016 16:08 CEST

Bernt Johansson, OS-guldmedaljör och banchef för Sverigeloppet

Det klassiska Sverigeloppet som genomfördes första gången 1951, får nypremiär den 4 augusti 2017. Under 7 dagar kommer cyklister att trampa totalt 180 mil genom hela Sverige. Det anrika loppet startar i Haparanda den 4 augusti och når målet i Ystad den 10 augusti.

– Det är en idé som jag burit på i många år och som nu äntligen realiseras, säger Bernt Johansson, OS-guldmedaljör och cykellegend. Det blir en resa genom Sverige som är svår att beskriva. Jag testade banan nu under sensommaren och den slår det mesta jag upplevt i cykelväg.

Bernt Johansson är även banchef och del av tävlingsledningen. Sverigeloppet är cirka 180 mil fördelade på dagsetapper om 20 – 30 mil. Det första året maximeras deltagarantalet till ca 100 deltagare. Varje kväll är det gemensam middag och genomgång av nästa etapp. Man åker i lag med fokus på motion och upplevelse.

– Visst är det tidtagning men här är det ändå upplevelsen och att ha åkt genom Sverige som kommer att sätta avtryck, fortsätter Bernt Johansson. Etapperna kan låta långa men väldigt många cyklister har den ork som krävs. Är du till exempel i form för att åka Vätterrundan på under 10 timmar så klarar du detta.

Arrangör är Avonova Active IF med stöd av hälsoföretaget Avonova samt ett antal samarbetspartners och lokala föreningar. Arrangemanget genomförs den 4 – 10 augusti 2017. Loppet är upplagt som ett etapplopp men genomförs även som en stafett för företagslag och motionsgäng. Två till sju deltagare delar då på sträckorna.

Läs mer på http://sverigeloppet.bike/index.html

Se en presentation på Youtube: Bernt presenterar Sverigeloppet