Femton arbetsgivare till final för hållbarhetspris

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2018 07:30 CEST

Femton företag och organisationer har chans att vinna Guldpilen, ett pris till hållbara arbetsplatser instiftat av företagshälsan Avonova. Vinnarna kommer att koras under årets Almedalsvecka.
– Det som utmärker finalisterna är att de alla arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna. Vi ser att ledningens engagemang är helt avgörande för att skapa verkligt hållbara arbetsplatser, säger Jörgen Malmenskog, vd på Avonova. Med Guldpilen vill Avonova utse Sveriges mest hållbara organisation. Syftet är att lyfta frågor om arbetsmiljö och hälsa högt upp på agendan och få fler företag och organisationer att syna sig själva och den egna verksamheten.

– I en tid då antalet sjukskrivningar ökar är det extra viktigt att lyfta fram exempel på hållbara arbetsplatser. Ett gott ledarskap med fokus på balans i livet minskar risken för ohälsa och bidrar till långsiktigt välfungerande och lönsamma organisationer, säger Jörgen Malmenskog.

Ett femtiotal nominerade har bedömts av en jury med både externa experter och nyckelpersoner från Avonova. Juryn har utsett totalt femton finalister inom de tre kategorierna stora företag, små företag och offentlig sektor.

Vinnarna kommer att presenteras under ett evenemang i Almedalen torsdagen den 5 juli.
För mer information, kontakta:
Stefan Persson, marknads- och affärsutvecklingschef, 070-423 96 44, stefan.persson@avonova.se

De 15 finalisterna

Stora företag
Automotive Components (Floby)

● Billerud Korsnäs (Skärblacka)

● Inovyn (Stenungsund)

● JM (Solna)

● Kanthal AB (Hallstahammar)

● Swegon AB (Kvänum)

Små företag
● Alingsås Energi AB (Alingsås)

● Olsbergs hydraulic (Eksjö)

● Returpack (Norrköping)

● Tykoflex AB (Tyresö)

● Ulricehamns Energi AB (Ulricehamn)

Offentlig sektor
● Emmaboda kommun

● Lidköping kommun

● Mariestads kommun

● Sollentuna Kommun

Fakta om Guldpilen
● Guldpilen går till företag och organisationer som arbetar aktivt och systematiskt med att sänka sjuktalen och stärka friskfaktorerna.

● Guldpilen delas ut i tre olika kategorier: Stora företag (fler än 100 anställda), Små företag (upp till 100 anställda) och Offentlig sektor.

● Vem som helst kan nominera företag och organisationer till priset. 2018 inkom 50 unika nomineringar.

● Juryordförande är Jörgen Malmenskog, vd på Avonova. Övriga jurymedlemmar från Avonova är Stefan Bernesjö (medicinskt ansvarig), Cecilia Lagergren (kommunikationschef) och Robert Persson-Asplund (chefspsykolog). Externa jurymedlemmar är Fredrik Lidman (konsult inom organisation och ledarskap), Magnus Svartengren (professor i arbetsmiljömedicin på Uppsala universitet) och Kristina Öberg (oberoende seniorkonsult i företagshälsa).

● Juryn utser finalister. År 2018 går 15 företag och organisationer till final.

● Tre vinnare – en inom varje kategori – koras under ett evenemang i Almedalen den 5 juli 2018.
Läs mer om Guldpilen här.

Tre tips för en hållbar arbetsplats
Källa: Avonova

1. Jobba strategiskt. Tänk långsiktigt och sätt upp tydliga och mätbara mål för ert arbetsmiljö- och hälsoarbete.

2. Kommunicera värderingar. Använd värdegrunden för att skapa en känsla av mening och sammanhang bland de anställda.
3. Värdesätt återhämtning. Sätt tydliga gränser mellan vad som är arbete och vad som är fritid, så att medarbetare får möjlighet till återhämtning.