Axel Johnson satsar på digitala affärer

Axel Johnson satsar på digitala affärer

Axel Johnson inleder ett samarbete med tre digitala entreprenörsprofiler. Ambitionen är att investera i digitala entreprenörsbolag och öka antalet affärsutvecklingsinitiativ som tar tillvara handelskoncernens digitala tillgångar.

Företaget Recapex består av entreprenörerna Niklas Eklund, Johan Siwers och Christopher Persson som under de senaste 20 åren byggt och utvecklat företag som Match.com, Livebookings och Bookatable. Tillsammans med Axel Johnson sjösätter de nu ett strategiskt initiativ, D-ax, för ökat fokus på koncernens digitala möjligheter.

– Vårt uppdrag är att skjuta in kunskap, skapa struktur internt och kartlägga intressanta digitala bolag utifrån definierade trender. Vi ser en stor hävstång mellan det digitala och det fysiska, säger Niklas Eklund.

”Genom samarbetet accelererar vi ytterligare”

Som en av Nordens ledande handelskoncerner vill Axel Johnson möta kunderna i alla kanaler, där de är, samt utveckla nya digitala erbjudanden. Ambitionen är att investera i digitala entreprenörsbolag och öka antalet affärsutvecklingsinitiativ som tar tillvara handelskoncernens digitala tillgångar.

– Med till exempel Willys+ som är helt digitalt, mobila betallösningar på Hemköp och Kicks e-handel finns redan många spännande satsningar. Genom samarbetet med D-ax accelererar vi ytterligare, säger Johan Fant, CFO på Axel Johnson.

Prövade digitala affärer intressanta

Axel Johnson söker efter digitala entreprenörsbolag inom handel och tjänster. Bolagen ska ha uppnått en viss omsättning och ha en bevisad affärsmodell. Det kan, men behöver inte, vara e-handelsbolag. Det kan också vara bolag som jobbar med andra affärsidéer inom det digitala, som befinner sig i spektrumet kring online marketing, transparens och dataanalys.

– Av de trender vi definierat är mobilitet vårt första filter. Bara i år säljs en miljard smartphones och mobilitet kommer att ha större inverkan än internet. Det är ett måste för att sammanbinda den digitala och fysiska världen, säger Johan Siwers.

Fysiska kundmöten en orealiserad tillgång

Idag tar e-handeln marknadsandelar. Tillväxten har fått draghjälp av smartphones och surfplattor. Digital affärsutveckling kommer därför att vara högprioriterat inom Axel Johnson de närmaste åren.

– Recape xär en bra match med vår kunskap om fysisk handel, säger Johan Fant.

– Med miljontals fysiska kundmöten varje dag finns det en orealiserad tillgång i Axel Johnsons affär. Det är en möjlighet att nå ut till människor. Där har vi en spännande kemi, säger Christopher Persson.

För mer information om D-ax, kontakta Johan Fant, CFO på Axel Johnson

E-post: johan.fant@axeljohnson.se, Tel: 08-701 61 00