Amelie Söderberg är ny VD i Filippa K

Amelie Söderberg är ny VD i Filippa K

Styrelsen i Filippa K har utsett Amelie Söderberg till VD med tillträde senast 28 november 2013. Amelie Söderberg efterträder Magdalena Rodell Andersson som under en period varit tillförordnad VD.

Amelie Söderberg har en god erfarenhet från detaljhandeln och modebranschen. Närmast kommer hon från rollen som VD för Departments and Stores Europe där hon ansvarat för företagets verksamhet på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg.

- Amelie Söderberg har en stor samlad kompetens och erfarenhet från modebranschen genom sin bakgrund inom försäljning, inköp, ekonomi och varumärkesutveckling. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att vidareutveckla Filippa K och långsiktigt driva bolagets fortsatta expansion, säger Anders Slettengren, ordförande i Filippa K.

- Jag är väldigt positiv till att Amelie tar VD rollen och ser fram emot att jobba tillsammans med henne. Amelie förstår vårt varumärke och våra produkter väl och kommer att kunna bidra med mycket till Filippa K:s vidareutveckling såväl i Sverige som internationellt. Det är första gången vi har en kvinnlig VD och det känns extra roligt, säger Filippa Knutsson, grundare och styrelseledamot i Filippa K.

- Filippa K är för mig ett av Sveriges starkaste varumärke inom mode som förenar det enkla med det snygga. Jag är mycket stolt och glad över att få leda företaget in i dess nästa fas, och ser fram emot samarbetet med alla medarbetare i bolaget, säger Amelie Söderberg tillträdande VD i Filippa K.

Magdalena Rodell Andersson kommer att kvarstå som CFO i Filippa K.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Anders Slettengren, VD Novax AB och styrelseordförande Filippa K,
tel. 08-700 66 62 eller mobil 070-515 66 62

Amelie Söderberg, tillträdande VD och Koncernchef i Filippa K,
Mobil 076-887 20 41

Axel Johnson är en av Nordens ledande handelskoncerner som bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, Svensk Bevakningstjänst samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%). Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 69 miljarder kronor och har omkring 20.000 anställ (2012). Axel Johnson är ett familjeföretag i fjärde och femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se

Axel Johnson är ett ledande familjeföretag i snabb förnyelse med sikte på koncernens 10/50/50-mål. Koncernbolagen består av helägda Axel Johnson International, AxSol, Martin & Servera och Novax, samt delägda och börsnoterade Axfood (ägarandel 50,1 %) och Dustin (ägarandel 40 %). Axel Johnsons nettoomsättning uppgick till cirka 118 miljarder kronor 2022, och koncernbolagen har sammanlagt omkring 25 000 anställda. Axel Johnson är ett familjeföretag som drivs av femte generationen och ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.