Femte orten i Dalarna där Hemköpsbutiker byggs om - Idag nyinvigs butikerna i Mora

Hemköpskedjan fortsätter sitt ombyggnadsarbete av butikerna runt om i Sverige. Torsdagen den 9 oktober nyinvigs ombyggda och nydesignade Hemköp Mora Siljan och Hemköp Mora Noret. Mora är den femte orten i Dalarna som Hemköp satsar på. Totalt satsar Hemköp 170 miljoner kronor under 2003 på ombyggnadsprogrammet. Ett 40-tal butiker renoveras och byggs om utifrån en helt ny design, ett sätt att anpassa butikerna till nya kundbehov och trender inom handeln. Förutom Hemköpsbutikerna i Mora, Mora Siljan och Mora Noret har också butikerna i Falun, Borlänge, Dala-Järna och Ludvika fått ta del av investeringarna i form av nya inventarier, ny layout och design. – Med satsningen genomför vi nödvändiga renoveringar av butikerna men passar samtidigt på att föra in nya idéer, ny layout och ny design som tagits fram för Hemköp under föregående år, säger Anders Engström, chef för affärs- och butiksutveckling inom Hemköp. Hemköps butiker erbjuder ett brett och djupt urval av mat med tydlig färskvaruprofil samt hög service. Bland annat finns färskvaruavdelningar med tyngdpunkt på Hemköps hörnstenar kvalitet, hälsa och miljö. Londonbaserade företaget 20/20, som bland annat jobbat med en av Englands största livsmedelskedjor, står bakom utvecklingen och formgivningen av den nya butiksdesignen. För ytterligare information, kontakta: Patrik Eriksson, butikschef Hemköp Mora, Siljan, Kyrkogatan 18, tel: 0250-136 00 Kjell Cederlund, butikschef Hemköp Mora Noret, Box 2018, 792 02 MORA, tel: 0250-145 40 Anders Engström, chef för affärs- och butiksutveckling Hemköp, tel: 070-370 04 04 Maria Strömbäck, informatör Hemköp, tel: 070-66 998 23 Övrig info: www.hemkop.se och www.axfood.se Fakta om Hemköp Hemköp står för kvalitet, hälsa och miljö. Hemköps cirka 90 butiker omsätter 7 Mdr kronor och finns på 70 orter i landet. Hemköp ingår i Axfood AB. Axfood är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal fristående handlare knutna till Axfood av franchise eller andra avtal. Totalt omfattar bolaget omkring 500 butiker i Sverige, varav 220 är hel- eller delägda. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet anställda är ca 8 500. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är 18 procent och i Finland cirka 8 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.