GARANT EKOSTJÄRNA 2015 TILL SCANDINAVIAN ORGANICS

Axfoods pris Garant Ekostjärna går i år till Scandinavian Organics AB.

Juryns motivering:

"Vinnaren har på ett innovativt sätt utvecklat värdekedjan för ekologisk mat med hälsa i fokus. Inom en svagt utvecklad kategori i dagligvaruhandeln där det finns stort behov av nytänkande har man en offensiv målsättning att nå fler än de redan frälsta".

Priset offentliggjordes på den stora Ekogalan, som arrangeras av Ekoweb, på Grand Hotel i Stockholm på torsdagen 29 januari.

- Vi har instiftat priset för att uppmuntra initiativ och idéer som kan öka försäljningen av ekologisk mat, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood.

Garant är Axfoods eget varumärke för mat med cirka 1 000 produkter, varav 150 är ekologiska. Produkterna säljs främst i Willys, Hemköps och Tempos butiker. Under 2015 kommer Axfood Sverige att lansera hela 90 nya ekologiska varor under det egna varumärket.

Nils Wetterlind, vd Scandinavian Organics AB, säger att han är stolt och glad över priset och beskriver själv deras affärsidé på följande sätt:

- I Sverige och resten av västvärlden har vi ett absurt problem. Å ena sidan ökar efterfrågan på ekologisk, ren, närproducerad mat, å andra sidan slänger vi miljontals ton av fantastiska ekologiska råvaror; frukt, grönsaker, kött, fågel, fisk.

- Vad Scandinavian Organics gör är att ta dessa råvaror, förädla dem till goda, hälsosamma och prisvärda matprodukter och distribuera dem till dagligvaruhandeln, skolor, sjukhus och restauranger. Vi har börjat med pensionerade värphöns, som tidigare bränts till biogas, och fortsätter nu i hela kedjan.

Resultatet blir att svenska bönder får nya inkomster, svenska skolbarn får närproducerad ekologisk mat och konsumenter får ett ökat utbud av prisvärd ekologisk mat, samtidigt som importbehovet minskar.

Åsa Domeij, chef miljö och ansvar Axfood AB, 073-077 43 07

Ulf Renée, marknadschef Axfood Sverige AB, 070-297 72 77 Nils Wetterlind, vd Scandinavian Organics AB, 072-223 68 88

För bilder kontakta Claes Salomonsson, presschef Axfood, 070- 810 24 02

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 254. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.