Garant Såklart sätter klimatet i främsta rummet

Garant Såklart sätter klimatet i främsta rummet

Garant Såklart blir varumärket som är först i Sverige med att klimatsäkra samtliga produkter. Produkterna är Svanenmärkta, märkta med Astma- och Allergiförbundets symbol samt klimatkompenserade. Först ut är schampo, balsam, tvål och hudkräm.

Nio av tio svenskar vill att företag tar större ansvar för miljön enligt en undersökning* utförd av datainsamlingsföretaget Cint. Axfood har tagit fram en serie produkter för att möta dessa krav.

- Det finns alldeles för få miljömärkta hygien- och skönhetsprodukter på marknaden, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood. Dessutom vill vi höja ribban och gå längre än vad som krävs för t ex märkning enligt Svanen eller Bra Miljöval. Att lägga till allergimärkning känns självklart. Dessutom klimatkompenserar vi alla produkterna i Såklart-serien.

Klimatkompenseringen är bara en del av klimatsäkringen. Viktigast är att ta med miljöaspekterna i innehåll, förpackning mm. Därför görs t ex produkterna så koncentrerade som möjligt för att minska utsläppen från transporter.

- Idén med Garant Såklart är att  reducera vår miljöpåverkan så mycket vi kan och sedan kompensera för den miljöpåverkan som ändå blir kvar, säger Åsa Domeij. Klimatkompenseringen gör vi tillsammans med Tricorona Climate Partner. De ser till att pengarna från klimatkompenseringen går till projekt som är godkända av FN.

* Undersökningen är genomförd på uppdrag av Axfood i december 2010. Resultaten är baserade på svaren från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1062 svenskar i åldrarna 18-74 år.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Åsa Domeij, chef miljö och socialt ansvar Axfood AB,
tel 0730-77 43 07
Ingmar Kroon, presschef Axfood AB, tel 0702-89 89 83
Helena Nyqvist, projektledare Axfood Sverige AB, tel 0702-001031

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet butiker uppgår till 231. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan och Willys men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 840 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 46 procent av aktierna.