Ny form ska visa progressivt Axfood

Ny form ska visa progressivt Axfood

Axfood byter visuell identitet och logotyp efter närmare 20 år. Den nya formen ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.

– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood.

Axfoods nya visuella identitet ska spegla en verksamhet i tiden. Det nya uttrycket ska inge känslan av en modern och progressiv koncern, och samtidigt bidra till att bygga en starkare kultur internt.

Axfood har strävat efter att skapa en logotyp som är stark, tidlös och relevant. Det grafiska elementet i x:et är en subtil markör och visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Den avskalade och unikt framtagna typografin blir en bärare av identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten. Den nya formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper.

Implementeringen av den nya visuella identiteten påbörjas i januari 2019 och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer. Den visuella identiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Kurppa Hosk.

Axfoods nya logotyp finns att ladda ned i mediearkivet på Axfood.se.

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal.

Butikskedjorna skickar också ut egna pressmeddelanden som presenteras under respektive varumärke. För att läsa dessa sök på respektive kedjenamn.