Ny vd utsedd i Willys AB

Styrelsen i Axfood AB har idag utsett Urban Dahl, 52 år, till ny vd i Willys AB. Urban Dahl efterträder Anders Strålman som tidigare utsetts till vd och koncernchef i Axfood AB. Urban Dahl har det senaste året innehaft posten som inköpsdirektör i Axfood och innan dess var han vd för Axfood Närlivs i fyra år. Ny inköpsdirektör i Axfood blir Mats Sjödahl, 44 år, som idag är vice inköpsdirektör och affärsområdeschef för torra varor inom Axfood. Både Urban Dahl och Mats Sjödahl kommer att ingå i Axfoods företagsledning. Urban Dahl har lång erfarenhet av parti- och detaljhandel bl a genom olika tjänster inom Dagab och sedermera D&D, ett av bolagen som ingick i bildandet av Axfoodkoncernen år 2000. Mats Sjödahl har också lång erfarenhet av dagligvaruhandeln och speciellt vad gäller inköp och kontakter med leverantörer. – Urban har en gedigen erfarenhet från dagligvarusektorn genom att han haft olika vd-uppdrag såväl inom partihandeln som för lågpriskedjor och nu senast som inköpsdirektör för hela Axfoodkoncernen. Urban har den erfarenhet av och kunskap om branschen som behövs för att ta över som vd för Willys AB, säger Mats Jansson, vd och koncernchef i Axfood AB. – Att få ansvaret för Willys är självklart en utmaning men också mycket stimulerande. Bolaget har haft en fantastisk utveckling och min viktigaste uppgift blir att bibehålla Willys position som Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvarubranschen, säger Urban Dahl. Urban Dahl tillträder tjänsten som vd för Willys den 1 november. Mats Sjödahl tillträder tjänsten som inköpsdirektör vid samma tidpunkt. – Jag brinner verkligen för mitt arbete med inköp och har en stark vilja att utveckla området och därmed sortimentet för våra butikskedjor, säger Mats Sjödahl. För mer information, kontakta: Mats Jansson, vd Axfood AB, 08-553 998 10, 0705-69 48 11 Urban Dahl, inköpsdirektör, Axfood AB, 0705-62 88 41 Mats Sjödahl, affärsområdeschef torra varor Axfood AB, 0705-88 34 27 Kenneth Wall, presschef Axfood AB, 0703-124 122 Bilder m m: www.axfood.se Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma, cirka 230 butiker, samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med över 500 handlarägda butiker. Axfood har också 300 butiker i Finland, varav 100 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Axfood är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna.