Elektriker kortar vägen till arbete för utrikesfödda genom Yrkesdörren

Elektrikerförbundet och Yrkesdörren startar nytt samarbete i syfte att få fler utrikesfödda elektriker att bredda sitt professionella nätverk samt att ge arbetsgivare tillgång till ny kompetens. Samarbete innebär att alla medlemmar i elektrikerförbundet uppmuntras till att göra ett möte med en ny svensk genom det ideella initiativet Yrkesdörren.

I Sverige förmedlas sju av tio jobb genom kontakter. Att som ny svensk, utan ett etablerat professionellt nätverk, ta sig in på den svenska arbetsmarknaden kan därför vara svårt. Samtidigt finns en stor efterfrågan på arbetskraft inom vissa hantverkaryrken så som till exempel bland elektriker.

-Vi i fackförbundet Elektrikerna är glada över vårt samarbete med Yrkesdörren. Vi är övertygade om att nyckeln till en framgångsrik integration går genom ett jobb. Att öppna dörrar till arbetslivet, att få ett jobb och arbetskamrater och ingå i en gemenskap är viktigt för alla människor. Vi har valt att gå in i detta samarbete för att fler ska få möjlighet att förverkliga sina drömmar, säger Jonas Wallin Förbundsordförande på Elektrikerförbundet.

Yrkesdörren matchar nya svenskar med etablerade svenskar inom samma bransch för ett möte där man under en timme pratar jobb och den bransch man har gemensamt. Syftet med Yrkesdörren är att bredda nätverk. Ett möte genom Yrkesdörren avslutas med att den person som är etablerad i Sverige delar med sig av minst två kontakter som kan vara värdefulla för den som är ny i Sverige. Dessa breddade nätverk är många gånger det som är avgörande för den som ny i Sverige när det kommer till möjligheten till anställning eller praktik. Ytterligare ett syfte är att synliggöra den kompetens som personer med utländsk bakgrund har och i förlängningen öka arbetsgivares tillgång till arbetskraft.

-Tillsammans med Elektrikerförbundet hoppas vi nå ut i nätverk inom byggsektorn där vi vet att det finns rekryteringsbehov och där kontakter är viktiga för att få tips om lediga tjänster och bra kandidater. Win-win för båda! säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsansvarig på Yrkesdörren.

Elektrikerförbundet har idag 19 500 medlemmar. Yrkesgruppen har endast en procent arbetslöshet och därför hoppas vi att den informella valideringen som Yrkesdörren erbjuder i kombination med kompletterande utbildning kortar vägen in till arbetsmarknaden inom elektrikerbranschen.

Jonas Wallin Förbundsordförande på Elektrikerförbundet ser samarbetet med Yrkesdörren som en möjlighet att öppna dörren till elektrikeryrket för fler.

-Det fina med Yrkesdörren är att du kan göra en insats redan idag. Anmäl ditt intresse för att hjälpa till. Det kanske börjar med något så enkelt som en fika. Dela med dig av dina erfarenheter och kontakter. Hur kan vägen till ett jobb se ut? Där kan du verkligen göra en insats. Vi vill ge fler chansen att hitta till vårt yrke och känna den yrkesstolthet som vi alla känner, säger Jonas Wallin Förbundsordförande på Elektrikerförbundet.

Yrkesdörren är en del av ÖppnaDörren ett initiativ av Axfoundations satsning inom social hållbarhet. Andra verksamheter inom ÖppnaDörren är Svenskamedbaby, Invitationsdepartementet och Kompisbyrån som alla arbetar med vardagliga möten mellan nya och etablerade svenskar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Amelie Silfverstolpe, verksamhetsutvecklare Yrkesdörren, tel: 070 834 56 45, amelie.silfverstolpe@axfoundation.se

Tove Sernrot, Kommunikatör Yrkesdörren, tel: 073 503 03 26, tove.sernrot@axfoundation.se