KUNSKAPSSKOLAN FÖRLÄNGER OUTSOURCINGAVTALET MED QBRANCH

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 14:26 CEST

Qbranch har sedan 2006 ansvarat för stora delar av Kunskapsskolans centrala IT-miljö. Nu förlänger Kunskapsskolan avtalet med ytterligare 36 månader med ett avtalsvärde på cirka 24 Mkr.

Kunskapsskolan, ett av Sveriges största friskoleföretag, startade år 2000 och har idag 28 grundskolor och åtta gymnasier runtom i Sverige.

Qbranch kommer även fortsättningsvis att ansvara för drift och förvaltning av Kunskapsskolans centrala IT-infrastruktur, verksamhetskritiska applikationer samt helpdesk för skolans 900 lärare och administrativ personal. Avtalet omfattar även att de 10 000 elevernas access till mail och fillagring i molnbaserade tjänster möjliggörs.

- Genom att arbeta nära tillsammans med Qbranch så hittar vi gemensamma målbilder vilket skapar goda förutsättningar till effektivisering av våra IT-tjänster samt en långvarig och framgångsrik relation, säger Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan.

- Vi är mycket glada och stolta över att Kunskapsskolan valt att förlänga samarbetet med Qbranch. Vi ser detta som en bekräftelse på att vårt erbjudande att leverera IT som tjänst och möjligheterna att skapa ett tydligt funktionsansvar blir allt mer efterfrågat, säger Jacob Pontén, VD Qbranch Stockholm.

Kunskapsskolan finns även representerade i USA, England och Indien.

- Intresset för Kunskapsskolan är stort runt om i världen och vi ses av många internationella utbildningsexperter som framtidens sätt att driva skola. Det är viktigt att vi har den centrala IT-funktionen på plats och med hjälp av Qbranch finns alla möjligheter till att utveckla IT-miljön och se till att vi ligger i framkant när det gäller IT i skolan, avslutar Fredrik Lindgren.

För mer information, kontakta: Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB 073 – 231 22 26, anders.harling@qbranch.se

Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch är Hälsodiplomerat sedan 2006. Qbranch ägs sedan september 2011 av det europeiska teknikföretaget Imtech.

Kommentarer (0)