Anders Fryxell, vd Azets Insight AB.

Lön- och redovisningsexpert planerar miljardinvestering i Norden

Azets storsatsar i Norden med stort fokus på svenska marknaden. Inom koncernen är målet är att förvärva bolag för cirka 1 miljard kronor de kommande tre-fyra åren. I Sverige ska omsättningen öka med minst 50 procent till 2020. Azets har sedan 15 år levererat tjänster inom redovisning, lön och HR i Norden under namnet Visma Services. Azets bildades i december 2016 som en följd av att IT-koncernen Visma sålde sin outsourcingverksamhet.

Det senaste decenniet har det blivit vanligare att företag outsourcar sin löneadministration. På grund av dagens snabba teknikutveckling och krav på effektiviseringar väljer fler att även outsourca redovisning och andra ekonomiska processer. Branschen, som idag omsätter mellan 40 och 50 miljarder kronor per år, har en stor tillväxtpotential och förväntas öka med fem procent årligen.

Azets bildades i december 2016 som en följd av att Visma sålde sin BPO-division (business process outsourcing). Bolaget har funnits sedan 2002 som Visma Services och är en ledande leverantör av outsourcingtjänster och rådgivning inom ekonomi, löner och HR. 2016 omsatte Azets över 2 miljarder kronor, varav 335 miljoner i Sverige. Företaget har över 2 500 medarbetare i Norden och planerar nu att växa kraftigt vad gäller såväl personal som omsättning.

– Vi ser väldigt positivt på att stå på egna ben. Etableringen möjliggör för oss att fokusera ännu tydligare på vår kärnverksamhet och på att kunna växa - både organiskt och genom förvärv. Outsourcingbranschen för ekonomiska funktioner växer kraftigt och vi har som mål att öka omsättningen med över 50 procent i Sverige till 2020, säger Anders Fryxell, VD på Azets i Sverige.

Mångmiljardbransch med stor potential

Att företag outsourcar sin löneadministration är idag vanligt eftersom företag insett att det blir mindre sårbart och mer effektivt att lägga ut arbetet. Azets ser att outsourcing av redovisning och ekonomiska processer kommer att följa samma utveckling på grund av snabb teknikutveckling och stor global konkurrens. Utvecklingen kommer framförallt ske för ekonomiavdelningar på mellanstora företag. Små bolag har länge lagt ut sin ekonomi för de har inte haft tid och kompetens att sköta det själva. Riktigt stora bolag har lagt ut enskilda processer och skapat Shared Services Centers sen en tid tillbaka för att effektivisera verksamheten.

– Ekonomifunktioner i mellanstora bolag är på väg in i en transformation som vi kan underlätta och leda. Vi hjälper dem att effektivera sina processer, utnyttja potentialen i IT, omvandla data till insikter och bistår med expertrådgivning så de kan bli ett strategiskt affärsstöd i verksamheten. Vi ser en ökad efterfrågan på outsourcing bland ekonomichefer. Redan idag hjälper vi 22 000 företag i Norden och den siffran kommer sannolikt att öka kraftigt framöver, säger Anders Fryxell, VD på Azets i Sverige.

Läs mer om Azets på: https://www.azets.se