Backa Teater samarbetar med Dramaten hösten 2019

Backa Teater samarbetar med Dramaten hösten 2019

Under hösten undersöker Mattias Andersson livets vägskäl och teaterns utopi i en ny föreställning som får urpremiär på Backa Teater och spelas på Dramaten Elverket våren 2020.

Vad skulle du göra annorlunda om du fick leva om ditt liv? Regissören och dramatikern Mattias Andersson låter ett socioekonomiskt tvärsnitt av Sveriges befolkning svara på frågan och bygger utifrån det en föreställning om hur livet hade kunnat se ut om det fanns en chans till.

– Det är världens enklaste fråga och kanske även den mest skrämmande, säger Mattias Andersson. Vad är du egentligen nöjd med som ditt liv blev. Och vad skulle du innerst inne egentligen velat göra annorlunda. Om du fick en andra chans.

Det blir en personlig, associativ och musikalisk föreställning som uppenbarar teaterns utopiska förmåga att förändra alla premisser. Medverkar i föreställningen gör Adel Darwish, Ylva Gallon, Rasmus Lindgren, Josefin Neldén, Nemanja Stojanović och Kjell Wilhelmsen från Backa Teater samt Marie Richardson, Magnus Roosman och Nina Zanjani från Dramaten. Fler skådespelare kan tillkomma.

– Jag har arbetat mycket med ensemblerna på båda teatrarna och hoppas få ut det bästa av deras respektive kvaliteer för att få fram något nytt och oväntat, säger Mattias Andersson.

Vi som fick leva om våra liv har urpremiär 19 oktober 2019 på Backa Teater och har sedan nypremiär på Dramaten Elverket i januari 2020. Biljetter till Backa Teater släpps den 21 maj

Av och regi: Mattias Andersson
Scenografi och kostym: Maja Kall
Koreografi: Cecilia Milocco
Skådespelare: Adel Darwish, Ylva GallonRasmus Lindgren, Josefin Neldén, Marie Richardson, Magnus Roosman, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen, Nina Zanjani

Mattias Andersson

Mattias Andersson är dramatiker, regissör och konstnärlig ledare för Backa Teater. Hans pjäser har spelats på bl a Stockholms Stadsteater, Dramaten, Göteborgs Stadsteater, Malmö Dramatiska samt internationellt i bla Norge, Danmark, Tyskland, Rumänien och Serbien.

Mattias Andersson har tilldelats ett flertal priser och stipendier för sina verk, bland annat Ibsenpriset, Svenska Dagbladets Thaliapris och Svenska Teaterkritikers pris. Han har också tilldelats det internationella Assitejs Award for Artistic Excellence 2017 samt blev den första mottagaren av Daniel Sachs dramatikerstipendium 2018.

Till Mattias Anderssons senaste pjäser hör Skuggorna av Mart och Hierarchy of Needs på Backa Teater samt Uppenbarelsen och Deformerad Persona på Dramaten.