Backa Teaters Rött kort uttagen till Scenkonstbiennalen 2015!

Hösten 2014 ställde sig ”Leo” på en scen för första gången. På scenen berättade han om fotbollen och lekarna, om livet och om att vara expert på att leva gömd. Rött kort är en föreställning om att vilja bli nya Zlatan, men ständigt vara rädd för att bli utvisad.

”Leo” har hunnit fylla 12 år sedan urpremiären den 10 september 2014, och tillsammans med Backa Teaters skådespelare Rasmus Lindgren, den prisade regissören Gabriela Pichler samt den politiska aktivisten och dramatikern America Vera-Zavala har han skapat föreställningen Rött kort. Föreställningen har hyllats av publik och kritiker, och i höstas var den så fullbokad att Backa Teater fick sätta in extra bänkar för att åtminstone försöka möta publiktrycket. Rött kort har även spelat för lika fulla hus på Stockholms Stadsteater. Nu är Rött kort utvald till Scenkonstbiennalen 2015!

– Om den här pjäsen kan bidra till att öka trycket för att inga gömda barn någonsin ska tas på vägen till eller från skolan så är det bra. Vi är så stolta att ha kommit hela vägen till biennalen säger America Vera-Zavala, som även är konstnärlig ledare för medproducerande CommunityTeater& Dans.

Rött kort är en unik föreställning som speglar en verklighet som sällan syns, trots att den finns där mitt ibland oss. Att växa upp i Göteborg och älska fotboll, men samtidigt behöva ta hänsyn till saker som andra barn aldrig behöver tänka på: att inte få berätta sin största hemlighet för sin bästa kompis, inte våga ta med föräldrarna till fotbollsträningen, och att behöva ljuga och spela spel och för att verka vara vanlig.

– Vi vill avveckla den där stereotypa bilden av gömda flyktingar som kurande bakom en nerdragen persienn, och istället visa dubbellivet av att vara med och samtidigt inte. Spela fotboll och gå i skolan och samtidigt vara rädd för att bli fasttagen på vägen dit, säger Gabriela Pichler.

– Eftersom hela Backa Teaters projekt går ut på att försöka ge plats åt så många röster och verklighetsupplevelser som möjligt så är det fantastiskt att en historia som Leos kunde förverkligas i ett scenkonstverk hos oss. Det kändes akut viktigt att ge den unga publiken i Göteborg denna föreställning och nu skall det bli mycket intressant att spela den i en helt annan kontext som är Scenkonstbiennalen, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare för Backa Teater.

Precis som vid tidigare förställningar kommer Rött kort även på scenkonstbiennalen att följas av ett samtal med inbjudna gäster för att prata vidare om migration och gömda barns överlevnadsstrategier.
Rött kort har gjorts i samarbete med CommunityTeater& Dans.

Scenkonstbiennalen arrangeras den 26-31 maj 2015 i Malmö.

Maria Petersson
031 – 708 70 06 / 0768 – 43 02 06maria.petersson@stadsteatern.goteborg.se