Backa Teaters succé nu även på SVT

Backa Teaters succé nu även på SVT

Hösten 2012 hade Utopia 2012 urpremiär på Backa Teater. Droger, kickar och framtidsdrömmar blandades med 14 skådespelare, fyra musiker och 800 kvadratmeter scen.

Sedan dess har Mattias Anderssons pjäs spelats för fulla hus, rosats av kritiker och vunnit priser. Bland annat vann Ulla Kassius och scenografin till Utopia 2012 det internationella priset för Performance Design samt det hedervärda Exceptional Achievement Across all Categories vid utställningen World Stage Design. Dessutom tilldelades regissören och Backa Teaters konstnärlige ledare Mattias Andersson tillsammans med Ulla Kassius, just nu aktuella med The Mental States of Sweden på Dramaten, Svenska Dagbladets Thaliapris för sitt arbete – bland annat med Utopia 2012.

Den här veckan får hela Sverige chans att se Backa Teaters Utopia 2012 – men nu i tv-version! Pjäsen har filmats och redigerats för tv-format och är veckans föreställning i Sveriges Television. Lördagen den 21 december klockan 20.00 i SVT2 visas pjäsen som krockar djupintervjuer med unga göteborgare med 1500-talsklassikern Utopia.

”djävulskt starkt och så galet underhållande. En seger för sociologerna, ensemblen, regissören och scenografen.” Göteborgs-Posten

”gestaltar suveränt en iskall ensamhet där droger är snabba lösningar.” Svenska Dagbladet

”I Utopia tar regissören Mattias Andersson ett helhetsgrepp på vår kulturs relation till drogerna i en föreställning med ett fördomsfritt och nyfiket anslag” GT/Expressen

För kontakt och information:

Maria Petersson
031 – 708 70 06 / 0768 – 43 02 06