​Fjortisångest på Backa Teater – urpremiär nästa fredag

​Fjortisångest på Backa Teater – urpremiär nästa fredag

Hur är det att ha levt i 5114 dagar? Johanna Larsson och Backa Teaters ensemble har fördjupat sig i hur det var och är att vara 14 år.

– Det är spännande med 14 för det är på gränsen till 15 och den gränsen är magisk. Jag minns att jag dolde mycket för mina föräldrar. Det är slående för den åldern att jag bar på så mycket hemligheter, det präglade min vardag, säger Johanna Larsson, regissör.

Igenkänningen blir hög, både för personer som är och som en gång var 14 år. Ämnen om begynnande sexualitet, speciella särintressen och subkulturer, att passa in – i skolan, hos kompisarna, i laget, är sånt som behandlas. Dessutom blir det musik av duon Systraskap som även är med på scenen.

– Vi har försökt tänka att det ska vara mycket känslor i musiken, eftersom det är en period i livet då det händer så mycket. Så det finns mycket att plocka av, säger Amanda Lindgren, som tillsammans med Sabina Wärme är Systraskap.

Sista delen i en trilogi

Tidigare har Johanna Larsson gjort 4018 dagar om 11-årsåldern och 2556 dagar om att vara 7 år gammal på Backa Teater. 4018 dagar blev dessutom uttagen till scenkonstbiennalen för barn och unga, BIBU 2010. Precis som då är det ett nära samarbete med Linda Wallgren, scenograf och Stefan Åkesson, dramaturg på Backa Teater.

– Det här blir som sista delen i en trilogi. Vi använder samma metod och arbetssätt som tidigare och utgår från ensemblens egna autentiska minnen. Det är såklart också viktigt att hitta förankring i dag men samtidigt skapar ensemblens minnen hög igenkänning, eftersom de pratar om samma slags känslor. Varje skådespelare har också haft en mentor som är 14 år gammal, säger Johanna Larsson.

Johanna Larsson är frilansande regissör och bland annat konstnärlig ledare för den Göteborgsbaserade gruppen PLAY Teaterkonst. Hon har nyligen arbetat som regissör på Ung scen norr.

Systraskap är en elektronikaduo med musikerna Amanda Lindgren och Sabina Wärme. De har bland annat spelat med Adam Tensta och Maxida Märak.

Från: 13 år
Premiär: 17 mars
Av: Johanna Larsson, Stefan Åkesson och ensemblen
Regi: Johanna Larsson
Scenografi och kostym: Linda Wallgren
Dramaturg: Stefan Åkesson
Med: Stefan Abelsson, Hannah Alem Davidson, Ylva Gallon, Anna Harling, Åsa-Lena Hjelm, Amanda Lindgren, Mats Nahlin, Ramtin Parvaneh, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen, Ove Wolf, Sabina Wärme.

Hanna Johansson
hanna.johansson@stadsteatern.goteborg.se