Formstark scenhöst på Backa Teater

En gåtfullt identitetssökande 1200-talsmyt förvandlas till pop-epos i Backa Teaters första höstpremiär Parzival, och i december återvänder en efterlängtad regissör! Men allra först kickstartar vi spelåret med nypremiär av Mattias Anderssons succé Acts of Goodness.

– Hösten 2014 låter vi två erfarna och formmässigt drivna regissörer samarbeta med Backa Teaters ensemble. Vi vill vidareutveckla och ompröva scenkonstens relevans och uttrycksmöjligheter. Vi tror att den publik som är mest öppen och intresserad av detta är just vår – det vill säga den unga. Detta i kombination med en 1200-tals myt och en österrikisk pjäs om ungdom från 1930-talet hoppas vi kunna skapa en riktigt intressant och överraskande höst, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare på Backa Teater.

Anders Paulin tar Parzival från 1200-talet och tillsammans med bland andra poeten Lina Ekdahl krockar han berättelsen med ett musikaliskt 2000-tal. Dessutom kommer den serbiska regissören Anja Suša tillbaka till Backa Teater. Efter den hyllade 5boys.com från 2011 tar hon sig an livets meningslöshet och ungdomens sjukdom i en föreställning för gymnasiet.

PARZIVAL
Premiär 27 september
Regi: Anders Paulin

I Parzival tar Backa Teater 1200-talets berättelse om identitetsskapande med in i nutiden, med nyskrivna texter av en känd poet, musik av två prisade elektronicamusiker, scenografi av ett kreatörkompani och regi av en regissör som vill utforska ämnen – inte berätta historier. En arkaisk myt om att söka sin identitet, men hitta så mycket mer.

– Det blir ett pop-epos att gå vilse i, säger Anders Paulin, erfaren regissör som gör debut på Backa Teater.

Föreställningen bygger på myten om den unge Parzival och spelas från 13 år. Parzivals mamma vill inte att han ska förlora sig i den farliga omvärlden och bygger in deras hem i ett medeltida gated community. Men mammans överbeskyddande försök misslyckas fatalt.
14 år gammal möter Parzival världen. En värld han varit helt förskonad ifrån, en omvärld som han aldrig behövt förhålla sig till. Han blir förundrad, förvirrad och förförd.

– Det är väldigt nytt för mig, jag har bara gjort teater för ungdomar en gång innan. Det ska bli superintressant att se hur det går att rikta sådana här frågor mot en tonårspublik, säger Anders Paulin.

Göteborgspoeten Lina Ekdal har skrivit texterna till de 16 sånger som utgör Parzival – myten om pojken som söker efter sig själv men hittar den heliga graalen. För scenografin står Sutoda, tre kreatörer med ett alldeles eget ljus och scenspråk. Tillsammans skapar de en drömsk värld fylld av symboler och gåtor som inte alltid går att lösa. Ett konstverk som utmanar till att uppleva och att möta saker vi inte förstår.

Anders Paulin är regissör och dramatiker. Han har arbetat på bland annat Malmö Dramatiska Teater, Dramaten, Uppsala Stadsteater och Moderna Dansteatern. Han har även lång erfarenhet av att arbeta utomlands, som i Köpenhamn, Tyskland och på Västbanken.

Anja Suša
Äntligen kommer den serbiska regissören Anja Suša tillbaka till Backa Teater! 2011 satte hon upp 5boys.com på Backa Teater, en föreställning som plockade isär sociala konstruktioner om kön, ålder, sexualitet. Anja Sušas 5boys.com som hyllades av kritiker som kallade den ”fenomenal” och ”närmast outhärdligt bra”.

Lördagen den 6 december är det premiär för hennes nya föreställning som riktar sig till gymnasieungdomar, baserad på Ferdinand Bruckners verk med originaltiteln Krankheit der Jugend. En uppsättning om sex uttråkade, obarmhärtiga och sexuellt frustrerade överklassungdomar som pluggar medicin och deras tröstlösa sökande efter sätt att hantera meningslösheten i livet. Ungdomen är deras sjukdom och de gör vad de kan för att bli av med den.

ACTS OF GOODNESS
Vi kickstartar scenhösten 2014 med Mattias Anderssons pjäs Acts of Goodness. Backa Teaters stora dokumentära projekt Acts of Goodness har hämtat berättelser om goda handlingar från hela Europa och blev en succé bland både kritiker och publik. Nypremiär lördagen den 13 september!

”Kuslig aktualitet” Göteborgs-Posten
”Med osviklig känsla för samtiden” Nummer
”Andersson lyckas göra godheten så spännande” Aftonbladet
”Backa hoppar rätt ut och vågar tro att det bär. Och bär gör det.” Kulturnytt i P1