Den nyöppnade ballongen Balloon Tallinn ger en storslagen utsikt över Tallinn

Tallinn kan nu erbjuda en ännu mer varierad underhållning för turister, eftersom Balloon Tallinn har öppnats för besökare i Tallinn efter en lång väntan. Ballongen som finns i området mellan Terminal A och kryssningspiren i Tallins hamn ger panorama utsikt över Gamla stan, centrum, Kadriorgparken och Östersjön. Vid klart väder kan man se Finlands kust från ballongens utsiktsplattform.

Utsiktsplattformen, dvs Balloon Tallinns gondol, är förankrad i marken och stiger till 120 meters höjd vilket gör den till den högsta utsiktsplatsen utomhus i Estland. Ballongen är den enda i sitt slag i Norden. En tur med ballongen tar 10-15 minuter och den kan transportera upp till 30 personer åt gången. Balloon Tallinn är öppen varje dag kl 8-20 fram till slutet av september.

Heliumballongen är till för hela familjen. Ballongen kan ta med personer som är rörelsehindrade och rullstolsburna. Det går även att boka en tur med heliumballongen för privata evenemang.

Balloon Tallinn är miljövänlig och högteknologisk. Ballongen är fäst i marken med en säkerhetskabel och styrs genom ett elektriskt vinschsystem. 136 ton betong och 11 ton vinsch fäster ballongen ordentligt i marken. Ballongen är fylld med helium som är en säker, ren, luktfri och giftfri gas. Ballongen har två piloter; en i gondolen och en på marken.

”Ostadigt väder och starka vindar har försenat invigningen av Balloon Tallinn något men nu är alla förberedelser är klara och väderprognosen är optimistisk så Tallinns invånare och gäster kommer att kunna njuta av den fantastiska utsikten" sa Sigre Luts, ledamot i styrelsen för Lennualev LLC, företaget som driver Balloon Tallinn.

Ballongfärder kan även arrangeras i blåsiga förhållanden, eftersom ballongen enligt estnisk flyglagstiftning ger en säker flygning vid en vindhastighet på upp till 12 m/s.

Tillverkaren av Balloon Tallinn l är Lindstrand Technologies Ltd. (LTL), världens ledande tillverkare av de mest avancerade luftskeppen. Företagets grundare och chef, Per Lindstrand, är en anmärkningsvärd flygingenjör, pilot, pionjär och äventyrare med ett världsomfattande erkännande för sina framgängar när det gäller att bryta igenom gränserna för lättare än luft-teknik. Lindstrand Technologies har certifierade produkter i 48 länder och en oklanderlig säkerhetsstatistik. LTL är världens mest mångsidiga och högteknologisk tillverkare av aerostater, luftskepp, gasballonger, förankrade ballonger och högteknologiska uppblåsbara strukturer. De samarbetar också med Europeiska rymdorganisationen ESA.

Ytterligare information och mediafrågor:

press@balloontallinn.ee

www.balloontallinn.ee