Lactitravel räddar sommarsemestern: Slipp turistdiarré med probiotika

Pressmeddelande                                                                     Stockholm 28 mars 2011

Efter den kallaste vintern på 24 år är det många svenskar som i sommar vill resa utomlands. Enligt Sveriges ledande reseundersökning Ticket Collection är Grekland och Turkiet, följt av Spanien, de mest efterfrågade semesterländerna inför sommaren 2011. De två förstnämnda är även riskländer när det gäller turistdiarré, som varje dag drabbar över 50 000 personer.1 Men med hjälp av Lactitravel kan man minska risken för smitta och stödja magens välbefinnande på semestern.

Mat och dryck är en stor del av upplevelsen i främmande kulturer och under semestern. Bakteriefloran i exotiska maträtter kan i vissa fall ställa till det för magar som är vana vid den svenska kosten. Probiotika, det vill säga de nyttiga bakterierna, stabiliserar bakteriefloran i magen och kan förbereda magen för att undvika turistdiarré.

Lactitravel är unikt sammansatt med fem miljarder probiotiska bakterier från tre olika bakteriestammar och en probiotisk jäst. Den specifika sammansättningen är skapad för att bidra till en så normal tarmflora som möjligt i samband med en utlandsresa. Studier har visat att probiotikastammarna stabiliserar och bevarar en sund tarmfloran, samt att den probiotiska jästen minskar risken för turistdiarré.2

Lactitravel verkar utifrån två försvarslinjer. Dels tre probiotikastammar som gemensamt ökar och stimulerar produktionen av mängden goda bakterier i tarmen, och dels den probiotiska jästen som kapslar in de onda bakterierna. På så sätt minskar deras negativa påverkan på mage och tarm, och de fortsätter ut genom tarmsystemet.

För mer information kontakta gärna:
Petra Wahrenberg, produktchef Baltex AB
08-462 90 70, 070-440 37 02, petra@baltex.se

www.facebook.com/jagalskarmagen

www.jagalskarmagen.se

www.baltex.se

www.lactitravel.se

Om Lactitravel

Probiotikan i Lactitravel består av tre dokumenterade bakteriestammar samt en probiotisk jäst:

• Lactobacillus helveticus Rosell-52
  • Lactobacillus rhamnosus Rosell-11
  • Bifidobacterium longum Rosell-175
  • Saccharomyces boulardii (probiotisk jäst)

En kapsel Lactitravel bör tas dagligen 3-5 dagar före avresa samt dagligen under semestervistelsen. Lactitravel är det nordiska varumärket för den internationella produkten Protecflor, utvecklad av Institut Rosell, ett av världens ledande företag inom probiotikaforskning. Lactitravel kan användas av hela familjen.

Lactitravel innehåller 15 kapslar och finns att köpa i hälsofackhandeln och på apotekskedjorna Kronans Droghandel, Apoteket och Cura apoteket. Pris cirka 119 kronor.

Tips för en lugn semestermage

Förutom att förbereda magen genom att äta probiotika så kan några enkla tumregler underlätta så att magen mår bra under semestern och förhindra att man drabbas av turistdiarré:

• Se upp med maten - det är omöjligt att veta när man drabbas, den goda hemgjorda glassen kan ha varit en riktig bakteriebomb. Ät mat som är väl tillagad och uppvärmd.
    • Drick bara vatten som kommer från förseglade flaskor och se upp för isbitar som kan vara gjorda på kranvatten.
    • Välj rätter som är tillredda kort tid före serveringen, till exempel stekt, kokt eller bakad mat.
    • Undvik rå fisk, skaldjur och råa äggulor.
    • Ät frukt, men skölj den i rent vatten och skala den själv.

Tvätta händerna regelbundet - turistdiarré sprids via bakterier, virus, parasiter och andra mikroorganismer som finns i offentliga miljöer. Tvätta händerna och torka dem ordentligt efter besök i köpcentrum, toalettbesök, när du har varit i kontakt med ledstänger och handtag eller i andra offentliga miljöer.

Källor:

1      Bradeley A. Connor, 2007, Yellow Book, chap. 4: Prevention of specific infectious diseases. In a Dehli slum. Indian Journal of Pedriatrics volume 74.

2      McFarland LV, 2010, Systematic review and meta-analysis of Saccharomyces boulardii in adult patients. World Journal of Gastroenterology, May 14 2010: 2213.