Change the game expanderar på alla fronter

Projektet Change the game, som arbetar för ökad rörelserikedom hos barn och unga, har varit så uppskattat att man i år utökar programmet på alla fronter. I Umeå expanderar eventet till tre dagar och dessutom genomförs en turné till olika kommuner runt om i Västerbotten för att sprida kunskap om rörelserikedom på ett lustfyllt sätt.
– Riksidrottsförbundet har fått uppdrag och anslag för att skapa samverkan ute i distrikten för ökad fysisk aktivitet, så att göra en turné med Change the game för att sprida rörelserikedom känns klockrent, säger Niclas Bromark, distriktsidrottschef.

I Umeå kommer Change the game att genomföras under tre dagar mellan 13-15 september. Alla yrkesverksamma får två dagar med ”Pep-talks for professionals" och idrottsledarna får en särskild kväll med ”Pep-talks for coaches” och under lördagens stora event blir det ”Pep-talks for parents”. För barn kommer dessutom den populära
övningsbanan ”Rörelseriket”, som tidigare kallades för ”Stjärnjakten”, att arrangeras under lördagen den 15 september.

– Liksom tidigare år har vi såväl internationella som nationella föredragshållare på våra pep-talks. Bland andra återkommer den uppskattade utbildaren Dean Kriellaars från Kanada. Det blir en blandning av praktiska övningar och teoretiska resonemang runt rörelserikedom. Det stora eventet för barnen på lördagen är dessutom utökat med fler nya idrotter att prova på, säger Tom Englén, projektledare för Change the game.

Sju kommuner i länet
För att sprida kunskapen om rörelserikedom till fler kommuner kommer Change the game även att göra en turné runt om i Västerbotten under hösten. Turnén möjliggörs av projektets medspelare, SISU Idrottsutbildarna, som därmed utökar sin rörelsesatsning rejält. På plats i kommunerna blir det testa-på-aktiviteter och övningsbanan Rörelseriket för barnen samt Pep-talks för vuxna. Kommunerna i Västerbotten som får besök av Change the game är: 28/8 Sorsele, 5/9 Vindeln, 6/9 Vännäs, 13/9 Vilhelmina, 17/9 Storuman, Nordmaling 19/9, 27/9 Robertsfors. Fler kommuner kan tillkomma inom kort.

– Vi fick så stort gensvar förra året att vi har beslutat oss för att öppna upp för många fler i år. Vår mission att bidra till att utveckla rörelserika samhällen, där flera sektorer samverkar för att alla barn ska ha samma rätt till rörelse, och våra pep talk-föreläsningar ger många ringar på vattnet eftersom vi når de som i sin tur kan lära detta vidare i skolor och på arbetsplatser, förklarar Tom Englén projektledare för Change the game

Programmet för Change the game i Umeå
Pep-talks for professionals, 13-14/9, Väven
Pep-talks for coaches, 13/9, Umeå Energi Arena
Aktivitetsdagen 15/9, Nolia
- Testa på aktiviteter för barn
- Rörelseriket för barn (åldersanpassad bana)
- Pep-talks for parents
- Pep-shows (uppvisningar)

Mer info om hela programmet: http://changethegameumea.se/change-the-gamedagarna-13-15-september-2018/

För mer information, kontakta:
Tom Englén, projektledare Change the game, tom@heja.se, 090-13 31 28
Niclas Bromark, Distriktsidrottschef, Niclas.Bromark@vbidrott.rf.se, 010-476 54 01

www.changethegameumea.se

Om Change the game:
Vi vill öka rörelserikedomen hos barn och unga. Att vara rörelserik är nämligen lika viktigt som att kunna räkna, skriva och läsa. Det är också grundläggande för att barn och unga ska vilja prova på och utvecklas inom olika idrotter utifrån deras villkor. Vi vill att så många som möjligt ska ha lusten och förmågan att röra sig – så mycket som möjligt, så länge som möjligt!
Rörelserik! Att med motivation, självförtroende, kunskap, förståelse och fysisk kompetens värdesätta och utveckla ett livslångt intresse för fysisk aktivitet.*

Bakgrund till projektet Change the game
Barn blir allt mer inaktiva och ohälsan hos barn och unga ökar.
• Endast 44 % av pojkarna och 22 % av flickorna i landet är tillräckligt fysiskt aktiva
• Barn slutar allt tidigare med idrott
• Den psykiska ohälsan hos tonårsflickor ökar
• Andelen överviktiga barn ökar

Fysiskt aktiva barn mår bättre och har bättre inlärningsförmåga, det är ett vetenskapligt bevisat. Men vad gör att barn vill röra på sig?

Physical literacy, eller rörelserikedom som vi valt att kalla det på svenska, är en ny lösning för att få barn att utveckla en uthållig motivation att idrotta och röra på sig. Att vara rörelserik innebär att med motivation, självförtroende, kunskap, förståelse och fysisk kompetens värdesätta och utveckla ett livslångt intresse för fysisk aktivitet.

En nyckel i konceptet är att barn ska lära sig grundläggande rörelseförmågor och
därmed utveckla en bred rörelsevokabulär. En annan nyckel för att göra skillnad i
praktiken är samverkan mellan de aktörer som jobbar med barn och
ungdomsverksamhet.

Regioner

Balticgruppen utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå. Affärsidén går ut på att identifiera intressanta möjligheter som utvecklar staden genom att bygga, förvärva och utveckla fastigheter för långsiktig förvaltning i egen regi. Balticgruppen är och har varit delaktiga i uppförandet av flera uppmärksammade byggnader och områden i Umeå. Väven, Utopia Shopping, Skulpturparken och Konstnärligt campus är några av dem.

David Carlsson

Presskontakt VD och koncernchef 090-71 72 04
Roger Granberg

Presskontakt Fastighetschef 090-14 46 19

Balticgruppen utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter i Umeå

Balticgruppen är ett Umeåbaserat privat fastighetsbolag som utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter sedan 1987. Vi brinner för det bästa möjliga Umeå – ett Umeå som genom hållbar tillväxt har 200 000 invånare år 2050. Ett Umeå där det är attraktivt att leva, verka och bo.

Balticgruppen
Rådhusesplanaden 2C