Barilla och Mitt kök söker matintresserade som vill bli TV-kock för en dag

Nu får hemmakockar möjliget att testa att vara TV-kock. Barilla fortsätter samarbetet med matprogrammet Mitt kök på TV4 Nyhetsmorgon och startar en tävling för att utse vem som är bäst i Sverige på att presentera och tillaga en pastarätt. Vinnaren får bli kock för en dag i Mitt köks studio. Tävlingen vänder sig till konsumenter som är intresserad av matlagning och gillar god mat.

I Sverige finns ett stort intresse för mat, matprogram på TV och kokböcker. Nu har en matintresserad person möjlighet att vinna en hel dag i Mitt köks studio och spela in ett eget Mitt kök-program samt synas i Expressens månadsmagasin Mitt kök. Programmet lanseras på www.mittkök.se

– Vi vill bjuda på matinspiration och började samarbeta med Mitt kök för att vi båda vänder oss till en målgrupp som har ett intresse för mat och matlagning. Nu startar vi en tävling där Sveriges hemmakockar får visa upp en bredd av pastarätter och inspirera andra i ett eget TV-program. För att utse vinnaren kommer vi utgå från inlevelse i presentation och passion för pastarätten, säger Åsa Hermansson, Nordic Marketing Manager på Barilla.

Tävlingen går ut på att spela in en kort film där man presenterar en pastarätt och publicerar den på www.mittkök.se Receptet ska också publiceras för att göra det möjligt för andra att tillaga maträtten. Receptet ska innehålla minst en produkt från Barilla och den tävlande ska motivera vad som är speciellt med rätten samt varför pastarätten bör upplevas. Juryn består av representanter från TV4, Barilla, Expressen och 2AM.

– Mitt kök är ett program på TV4 som sänds sex dagar i veckan i Nyhetsmorgon med målsättning att inspirera TV-tittarna med enkla och goda recept. I samarbete med Barilla har vi utvecklat en tävling som ger en matintresserad person möjlighet att själv testa hur det är att vara TV-kock. Vinnaren får uppleva hur det är att laga mat i en TV-studio och vi kommer ha ett fullt TV-team för inspelningen, säger Malin Rask, projektledare på TV4 Mitt kök.

Tävlingen kommuniceras i ett stort antal kanaler med fokus på det digitala och en trailer om tävlingen har producerat med matkreatören Lisa Lemke. Medievalet inkluderar Mitt köks hemsida och månadsmagasinet samt i butik. Tävlingen kommer även kommuniceras på Mitt Köks Facebook-sida och Instagram, och även på Barillas Facebook-sida.

Tävlingen pågår från vecka 36 till och med vecka 44. Programmet och artikeln kommer att lanseras i januari 2016.

För mer information, kontakta:

Åsa Hermansson, Nordic Marketing Manager, Barilla

asa.hermansson@barilla.com

Barilla grundades i Parma 1877 när Pietro Barilla öppnade en liten bröd- och pastabutik. Idag rankas företaget som ett av de ledande italienska matföretagen. Barilla är världsledande inom pastatillverkning, ledande inom: pastasås i Europa, bageriprodukter i Italien och knäckebröd i Skandinavien. I nära 140 år har företaget styrts av en italiensk familj under fyra generationer. Nu i ledning av bröderna Guido, Luca och Paolo Barilla. Barilla äger 30 produktionsanläggningar (14 i Italien och 16 utanför Italien) och exporterar till mer än 100 länder. Barilla producerar produkter under varumärkena: Mulino Bianco, Voiello, Pavesi, Academia Barilla, Wasa, Harrys (Frankrike och Ryssland), Golden Toast (Tyskland), Misko (Grekland), Filiz (Turkiet) Yemina och Vesta (Mexiko).

För mer information, vänligen besök: www.barilla.se