Barilla Pasta World Championship 2019: Nedräkningen för årets Art of Pasta har börjat!

​Förberedelserna inför den åttonde upplagan av Barilla Pasta World Championship där årets Master of Pasta ska utses är i full gång: Tävlingen går av stapeln den 10-11 oktober, 2019.

14 kockar reser in från hela världen och fem jurymedlemmar förbereder sig inför att smaka på och bedöma de läckra rätterna som kommer att tillagas vid eventet.

Samlingsplatsen är Pavillon Cambon i konstens högsäte Paris, och i år står två teman i fokus:

The art of Pasta och Barilla Frankrikes 50-årsjubileum.

A vos pâtes, prêts, feu, cuisinez!

En tävling som bjuder på nervkittlande spänning och förtrollande smaker

I årets upplaga tävlar 14 kockar under 35 år mot varandra i tre olika deltävlingar.

I varje delmoment tävlar kockarna mot varandra två och två. Under varje tävling fyller jurymedlemmarna i en speciell utvärderingsskala som hjälper dem att flagga sin vinnare. Den kock som får flest flaggor vinner!

De olika delmomenten kräver att kockarna ger sitt allra bästa och visar sin egen unika pastakonst på utsatt tid.

Master of Ceremony är Stéphane Rotenberg, programledare för ett känt franskt tv-matlagningsprogram. Stéphane har stor erfarenhet av prestigefyllda matlagningstävlingar och ska på ett elegant sätt lotsa kandidaterna rätt och se till att de följer reglerna.

Master of Gastronomy är Lorenzo Cogo, en välrenommerad italiensk kock känd för sin intuitiva och nyskapande matlagningskonst. Hans uppgift är att coacha tävlingsdeltagarna att ge allt de har.

Detta är de tre delmomenten i årets upplaga av Master of Pasta:

DAG 1 (eftermiddag)

The Masterpiece:

De 14 tävlingsdeltagarna börjar med att visa juryn sin mest kreativa och tekniska matlagningskonst genom att skapa och presentera en signaturpastarätt som speglar deras egen personliga tolkning av Bello, Buono, Fa bene: Vacker att se, god att smaka och bra för själen.

DAG 2 – (morgon och eftermiddag):

The White Canvas:

De åtta tävlingsdeltagarna som kvarstår tar sig an ett nytt gastronomiskt perspektiv där de kombinerar kreativitet med ett holistiskt välmående-koncept med hjälp av Bra för dig-pastaformer. Här ska de briljera med obegränsad kreativitet och teknisk färdighet med hjälp av ingredienser som fastställts av Barillas egna kockar.

Efter detta går endast tre tävlingsdeltagare vidare till Le Grand Finale:

I det sista tävlingsmomentet ger kockarna allt de har genom att med hjälp av juryns kommentarer finslipa sina ursprungliga signaturrätter till perfektion.

En vinnare kommer att utses i den åttonde upplagan av Master of Pasta.

Stjärnbeströdd jury

Barilla har bett fem jurymedlemmar verksamma inom gastronomi och livsstil att bedöma tävlingen. Samtliga är välrenommerade inom sitt område och kommer att utvärdera kandidaternas förmåga att omvandla en enkel pasta till ett mästerverk.

De kända italienska kockarna Davide Oldani och Simone Sanoni och den franske kocken Amandine Chaignot kommer att fokusera på tävlingsdeltagarnas matlagningskonst och bedöma varje rätt med hjälp av alla sina fem sinnen. Längs vägen ger de tävlingsdeltagarna värdefulla tips och råd för att hjälpa dem att ta fram det allra bästa i sig själva.

Livsstilsdomarna Paola Navone och Ashley Alexander kommer att bedöma varje rätt ur ett estetiskt perspektiv.

De olika infallsvinklarna kommer att bjuda på en del överraskningar under tävlingens gång. Vinnaren utses i slutet av den andra tävlingsdagen, och behåller sin mästartitel fram till nästa tävling år 2020.

Mellan varje runda kommer gästerna att kunna beundra och smaka på rätterna och prata med tävlingsdeltagarna. Dessutom kommer de att få besöka Pavillon Cambon (som omvandlats till ett konstgalleri) och har även möjlighet att följa tävlingarna på plats.

14 kockar siktar mot toppen

I år är 14 kockar från hela världen (Australien, Österrike, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Grekland Italien, Japan, Sverige, Norge, Schweiz, UAE, USA) redo att kamma hem titeln som Master of Pasta.

De har putsat på sina signaturrätter i flera månader och ligger i startgroparna för årets tävling.

Dessutom har Pasta World Championship i år ingått ett partnerskap med Parabere Forum, en oberoende, internationell och ideell plattform som stärker kvinnor.

Här hittar du mer information om Pasta World Championship 2019, deltagarlista, kockarnas bakgrund samt hela eventprogrammet: www.barilla.com/sv-se/pasta-world-championship-2019

Du kan låta dig inspireras av Barillas pastarätter på Instagram @Barilla.