Glutenfri pasta som smakar som pasta från Barilla ska smaka

Utifrån noga utvalda ingredienser och Barillas långa erfarenhet av pastatillverkning, lanserar nu Barilla glutenfri pasta i Sverige. Lång utveckling ligger bakom den nya pastan och receptet är baserat på vit majs, gul majs samt ris. Pastan har liknande egenskaper som pasta baserad på semolinamjöl och smakar som pasta från Barilla ska smaka; god och al dente.

Idag finns det många personer som har glutenintolerans. I Sverige är det omkring 35 000 personer som har diagnosticerad glutenintolerans enligt Celiakiförbundet, medan mörkertalet beräknas vara upp emot 200 000 personer*. Barilla vill därmed kunna erbjuda god pasta även till glutenintoleranta
och därför lanseras en unik serie som smakar som pasta från Barilla ska smaka.

Barillas glutenfria pasta är ett resultat av en lång och intensiv period av en utveckling, vilken baseras på tre aspekter; valet av ingredienser, sammansättning av recept och själva produktionsprocessen. Den nya glutenfria pastan har egenskaper som liknar egenskaperna för pasta baserad på durumvete, eller så kallad semolinamjöl, vilket ger rätt ”al dente”-konsistens.

Det exklusiva receptet, utan tillsatt stärkelse, bygger på tre ingredienser: vit majs, gul majs och ris, en blandning av tre spannmål som ger en välsmakande pasta. I kombination med Barillas glutenfria såser och pesto kan nu också glutenintoleranta njuta av en pastamåltid från Barilla.

Barillas glutenfria produkter har en stämpel på varje förpackning med ett "korsat ax av vete", vilket är en registrerad symbol som tillhör Celiakiförbundet. Det innebär att produkter med stämpeln bedöms vara lämpliga för konsumtion av glutenallergiker. Enligt data som baseras på hela världen bekräftas en växande förekomst av glutenintolerans under de senaste 10 åren, med en överandel i Europa och Nordamerika. För varje person som får diagnosen glutenintolerans är 10 personer omedvetna om att de har sjukdomen.

Barillas glutenfria produkter finns i välsorterade livsmedelsbutiker i Sverige från vecka 11.

Barillas glutenfria sortiment består av två produkter:

Barilla Senza Glutine FUSILLI, 400 gram, rek. pris: 19,90 SEK.
Barilla Senza Glutine SPAGHETTI, 400 gram, rek. Pris: 19,90 SEK.

För mer information, kontakta:

Åsa Hermansson, Nordic Marketing Manager, Barilla

asa.hermansson@barilla.com

*Källa: Celiakiförbundet: http://celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/

Barilla äger 30 produktionsanläggningar (14 i Italien och 16 utanför Italien) och exporterar till mer än 100 länder. Barilla producerar produkter under varumärkena: Mulino Bianco, Voiello, Pavesi, Academia Barilla, Wasa, Harrys (Frankrike och Ryssland), Golden Toast (Tyskland), Misko (Grekland), Filiz (Turkiet) Yemina och Vesta (Mexiko)

För mer information, vänligen besök: www.barillagroup.com