Glädjeyra bland 150 cancerdrabbade barn

150 cancerdrabbade barn, syskon och föräldrar har precis kommit hem från Barncancerfonden Södras resa till barnparadiset Disneyland, Paris. För många är detta första resan efter en tuff period av behandling. Tack vare generösa gåvor från privatpersoner och företag har Barncancerfonden Södra möjligheten att för tionde gången ta med cancerdrabbade barn och deras familjer till den glädjerika och magiska värld som Disneyland erbjuder.

Hela familjen drabbas när ett barn får cancer. Syskonen hamnar lätt åt sidan då all tid går till det sjuka barnet. Många gånger bor det sjuka barnet långa perioder på sjukhuset och föräldrarna kan inte alltid arbeta vilket ofta slår hårt mot familjens ekonomi, berättar Line Sardh som är informatör på Barncancerfonden Södra.

Annika Brocknäs som förlorat sin dotter i cancer och är ordförande i Barncancerfonden Södra berättar:

"Det finns ett stort behov av att träffa andra som är i samma sits. Att arrangera resor har varit ett sätt att skapa gemenskap men också ge barnen och syskonen en möjlighet till skratt och glädje även när livet är tungt. Vi är oerhört tacksamma för alla givare som möjliggör att Barncancerfonden Södra kan arrangera resor och andra aktiviteter som betyder så mycket för familjer som drabbas av det ofattbara - barncancer."

Betydelsefullt att träffa andra som har gått igenom samma sak

En av de många familjer som hade möjligheten att få följa med till Disneyland Paris i år, var familjen Pernryd från Klågerup. För familjen har resan blivit ett sätt att få komma iväg och göra någonting roligt tillsammans, efter ett tufft år med behandlingar och många sjukhusvistelser. I höstas upptäckte Anna Pernryd en knöl på dottern Emilias hals, som efter många undersökningar visade sig vara Hodgins lymfom - en typ av lymfkörtelcancer.

Idag är Emilia färdigbehandlad, men sjukdomstiden tog hårt på familjen och kanske framförallt på storebror Villiam, 10 år. Anna berättar att han varit väldigt orolig för sin lillasyster och ställt många frågor om döden när hon varit sjuk.

- Det betyder otroligt mycket för oss att få komma iväg och göra något sånt här med familjen, berättar Anna Pernryd, som besöker Disneyland Paris för första gången. Framförallt är det givande att få träffa andra som har gått igenom samma sak, både för oss föräldrar och för barnen.

Nya vänner

På bussen ner till Paris träffade Emilia en ny kompis, Hanna Järvenpää 9 år, som även hon drabbats av cancer.

- Gissa vem min bästa kompis är, säger Emilia och visar sedan stolt upp en servett som hon har skrivit ”Hanna” på.

Hanna visar sedan upp sin servett, som hon har skrivit ”Emilia” på. Flickorna som aldrig tidigare träffats har spenderat dagarna på Disneyland tillsammans och båda är överens om att de ska fortsätta träffas och leka när de kommer tillbaka till Sverige.

- Glittret i ögonen är tillbaka igen, påpekar Anna och nickar mot sina barn. Det var länge sedan jag såg dem så här lyckliga.

• välgörenhet
  • södra
  • cancersjuka barn
  • barncancerfonden södra

• Skåne

Barncancerfonden Södra är organisationen som ger stöd och ljusglimtar under och efter behandling, för hela familjen, i Skåne, Blekinge och Kronobergs län.

Barncancerfonden Södra erbjuder middagar och aktiviteter på sjukhusen, resor och rekreation samt regelbundet olika aktiviteter för hela familjen.

Kontaktperson: Line Sardh, informatör Barncancerfonden Södra. Line.sardh@barncancerfonden.se samt via telefon 0739 - 400461