Skicka en julhälsning med dubbel omtanke

Pressmeddelande   •  Nov 03, 2003 11:26 CET

Två månader före julafton pekar Handelns utredningsinstitut på att julhandeln återigen kommer att slå rekord. I fjol köpte svenska folket julklappar för över 41 miljarder kronor men redan nu står det klart att institutet tror på ett nytt rekordår för julklappsförsäljningen, rapporterar Ekot. Samtidigt väljer allt fler företag att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer istället för att ge presenter till sina anställda i juletid.

- Cirka 20-25 procent av alla pengar som Barncancerfonden samlar in under ett år kommer in under december månad, säger Eva Gillström, arbetande styrelseordförande i Barncancerfonden, som tror att både företag och privatpersoner ser ett värde med att visa att de gör en god sak.

Ett enkelt sätt att visa omgivningen att man bryr sig och samtidigt känner ett engagemang för ett viktigt ändamål är att stödja forskningen kring barncancer. Varje år genomför Barncancerfonden en julkortskampanj som riktar sig till företag. Nytt för i år är att även privatpersoner ges möjlighet att bidra till verksamheten på detta sätt.

Så sent som på 70-talet överlevde endast ett av fyra barn som drabbades av cancer. Idag överlever tre av fyra. Men ännu tyder inget på att antalet barn som får cancer minskar – nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige. Barncancerfonden finansierar 90 procent av all forskning kring barncancer i Sverige. I fjol delade vi ut 70 miljoner kronor till olika forskningsprojekt, uteslutande tack vare gåvor från företag, organisationer och privatpersoner. Verksamheten har inga statliga bidrag.

Läs mer om möjligheterna att bidra till Barncancerfondens verksamhet till jul på www.barncancerfonden.se/julkort

För ytterligare information, kontakta:
Anna Bergén, informationsansvarig Barncancerfonden.
08-584 209 03, 070-525 58 13, anna.bergen@barncancerfonden.se

Fakta

Varje år insjuknar 300 barn i cancer i Sverige. Genom stora forskningsinsatser och framgångsrikt kliniskt arbete överlever tre av fyra barn sin cancersjukdom.

Barncancerfondens vision är att alla barn som får cancer ska bli friska. Verksamheten finansierar 90 procent av all barncancerforskning i Sverige, uteslutande genom gåvor från privatpersoner, organisationer och företag. Barncancerfonden har inga statliga bidrag.

Barncancerfonden är godkänd av Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI) vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål.

Barncancerfondens postgironummer är 90 20 90-0.

Kommentarer (0)