Studie inom stamcellsforskning vid debut av typ 1-diabetes beviljas en halv miljon kronor

2014 delade Barndiabetesfonden ut 7 miljoner kronor i anslag till forskning inom typ 1-diabetes. Anslagen fördelades på 34 olika forskningsprojekt. Ett av projekten som erhöll drygt en halv miljon kronor (525 000 kronor) är en forskningsstudie som syftar till att hos nydebuterade patienter med typ 1-diabetes, vilka har 20-40% kvarvarande egen insulinproduktion, undersöka om resterande insulinproducerande celler kan räddas genom transplantation med kroppsegna mesenkymala stamceller.

Tidigare studier har visat att särskilda celler i benmärg, mesenkymala stamceller, kan ha kraftigt immunmodulerande egenskaper och bland annat förhindra avstötning av organ efter transplantation. Dessa celler har i djurmodeller för typ 1-diabetes visats kunna motverka insjuknande i sjukdomen.

– Vi kommer att pröva flera nya cellbaserade behandlingar vid typ 1-diabetes. Det handlar bland annat om behandlingsförsök med så kallade mesenkymala stamceller till patienter som nyligen insjuknat i typ 1-diabetes. Mesenkymala stamceller är en slags bindvävsstamceller som bland annat finns i benmärgen och som kan förändra immunförsvarets reaktion, säger Per-Ola Carlsson, överläkare och professor i medicinsk cellbiologi, som leder forskargruppen.

Detta forskningsprojekt syftar till att hos nydebuterade patienter med typ 1 diabetes, vilka har 20-40% kvarvarande egen insulinproduktion, undersöka om resterande insulinproducerande celler kan räddas genom transplantation med kroppsegna mesenkymala stamceller. Vi har i en första studie sett bibehållen eller ökad insulinproduktion i behandlade patienter och inga biverkningar ett år efter behandling.

– Genom användande av kroppsegna celler behövs inga immundämpande läkemedel. Vi avser nu att göra en större studie, där denna behandling prövas hos fler patienter och med längre uppföljningstid. Ett framgångsrikt utvecklande av en botande behandling för typ 1 diabetes skulle förväntas få mycket stor betydelse för samhället och särskilt den enskilda individen, säger Per-Ola Carlsson.

Studien är ett samarbetsprojekt mellan flera medicinska discipliner som cellbiologi/endokrinologi och diabetologi (professor Per-Ola Carlsson, Akademiska Sjukhuset, Uppsala), hematologi, klinisk immunologi, radiologi och pediatrik. I studien medverkar diabeteskliniker i såväl Stockholm, Linköping som Uppsala-Örebro regionen.

Listan över samtliga forskningsprojekt som beviljats anslag från Barndiabetesfonden: http://www.barndiabetesfonden.se/Forskning/Beviljade-forskningsanslag

För mer information, kontakta:
Lisa Hillerström, presskontakt Barndiabetesfonden, telefon: 0733-76 18 17 eller lisa@hgpr.se
Johnny Ludvigsson, grundare och ordförande i Barndiabetesfonden, johnny.ludvigsson@liu.se

Om typ 1-diabetes hos barn:

• Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
  • Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn.
  • Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ 1-diabetes.
  • Ett barn med typ 1-diabetes tar 5 till 7 insulininjektioner per dag.
  • Behandlingen är omfattande, livsuppehållande och pågår varje dag året om.

Barndiabetesfondens historia i korthet;
    1989: Barndiabetesfonden grundades i Linköping
    1990: Vetenskapliga rådet bildas och första forskningsanslaget på 250 000 kr delas ut
    1993: Kronprinsessan Viktoria blir Barndiabetesfondens beskyddare
    1993: Barndiabetesfondens Riksförening bildas
    2004: Vetenskapligt Symposium där HKH Viktoria medverkar
    2009: Johnny Ludvigssons priser införs vid 20-årsjubilee
    2011: Första välgörenhetsauktionens på Berns arrangeras
    2014: Barndiabetesfonden med Riksförening och tio lokalföreningar firar 25-årsjubileum.