Utställningsproducenter utsedda för Barnfilmbyns utställning

Vid Snickerboa Mariannelund AB’s styrelsemöte i januari utvärderades de tre förslag om Barnfilmbyns utställning som lämnats in. Beslut fattades då om att utse Ingmarie Halling och Bengt Fröderberg som utställningsproducenter.

”Samtliga förslag var mycket väl genomarbetade och skickligt utformade. Vi valde Ingmarie Halling och Bengt Fröderberg då deras förslag är en kombination av en utställning om hur Astrid Lindgrens filmer blev till, med hjälp av uppbyggnad av valda scener, med en studio där besökarna själva kan producera filmavsnitt inspirerade av utställningen. De ger dessutom all fantastisk musik från Astrids filmer en roll i utställningen, vilket vi uppskattade.”

Claes Markstedt, ordförande, Snickerboa Mariannelund AB, svb

Det är utmed riksväg 40, vid utfarten från Mariannelund mot Vimmerby, som Barnfilmbyns utställning ska placeras. Utställningen ska ägas och drivas av Snickerboa Mariannelund AB som är ett icke-vinstdrivande bolag. Inom kort kommer också den arkitektfirma som ska rita byggnad, uteplats och lekplats att utses. De två uppdragen ska utföras parallellt för att skapa en attraktiv besöksplats för barn och föräldrar.

Ingmarie Halling har i snart 40 år arbetat med långfilm, reklamfilm, TV, konserter och teater. Fram till 2008 arbetade hon under många år med TV3/Viasat Sport och alla livesändningar som kanalen gjorde. Under 70-talet arbetade Ingmarie med smink, kostym och hår på ABBAs världsturnéer, och 2008 fördes hon tillbaka till ABBA-världen då hon fick uppdraget som utställningsproducent för ABBA The Museum i Stockholm. Museet öppnade portarna i maj 2013 och har snart haft 700 000 besökare.

Att få äran att jobba med det här projektet i Småland, efter att ha fått göra samma sak för ABBA The Museum känns fantastisk och med många gemensamma nämnare då båda är stora namn i Sverige och internationellt. Astrids filmer är enormt spännande att få berätta om för både stora och små, att få återskapa dessa härliga inspelningsmiljöer blir en mäktig och rolig utmaning för hela projektgruppen.” Ingmarie Halling

Bengt Fröderberg är en av de mest anlitade scenograferna i Stockholm. Han har bland annat arbetat med filmerna Jönssonligan, Snapphanar i SVT, Jägarna, 10 års ICA-filmer, samt med den senaste produktionen; Så ock på jorden med Kay Pollack, premiär september 2015. För scenen har Bengt arbetat med Little Shop of Horrors, Chorus Line, Kiss me Kate, och senast under hösten 2014 med Spök på Cirkus i Stockholm.

”Jag älskar att skapa filmmiljöer, att få kliva in i andra världar och leva

mig in där. Att nu få möjlighet att vara med och skapa en utställning

uppbyggd kring Astrid Lindgrens kända filmer, utifrån deras kulisser

och atmosfär, förenar lekfullheten och mitt professionella liv som

filmscenograf på ett mycket inspirerande sätt.” Bengt Fröderberg

Barnfilmbyn Mariannelund, som utgår från filminspelningarna av Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn, vilka båda spelades in i Mariannelundsbygden, skall bli ett tredje uttryck för att spegla ytterligare en sida av Astrid Lindgrens skapelser och utgöra starkt komplement till sagoberättandet i Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och författarskapet på Astrid Lindgrens Näs.

Projektet Barnfilmbyn bygger på den värdegrund som Astrid Lindgren etablerade genom sitt författarskap och de filmer som bygger på hennes böcker. Hon visade respekt för barnen och kunde därigenom skapa en dialog om allt det som barn möter under sin uppväxt. Hon gav barn självförtroende och skapade insikter hos vuxna om barnens värld. Barnfilmbyn har ambitionen att föra denna tradition vidare – i linje med FNs Barnkonvention, som stadgar att barn har rätt till lek och rekreation och att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.

För mer information, vänligen kontakta:

Claes Markstedt, ordförande, Snickerboa Mariannelund AB, svb

E-post: claes.markstedt@gmail.com