Lunchbox till stöd för skola i konfliktdrabbade Mopti

Lunchbox till stöd för skola i konfliktdrabbade Mopti

En gång i veckan, vid tio tillfällen, samlas 30 företagsledare på Fightness gym i Malmö. De träffas för att nätverka, sparra och ge stöd till Barnfondens arbete med en ny skola i Mopti i Mali.

– De som tränar hos oss får en kick. Om jag kan sätta ett värde på den kicken kan vi också bidra till något bra. Hela summan för kursen går till Barnfondens arbete i Mopti, säger Armen Doslic, initiativtagare och grundare till Fightness gym.

Värdet för kickarna blir i det här fallet 120 000 kronor och pengarna kommer att användas till att bygga upp ett klassrum i Mopti i Mali. Området är konfliktdrabbat och många av de skolor som finns är i mycket dåligt skick och saknar toaletter.

– Förutom att rusta upp skolor och bygga toaletter arbetar vi också med konflikthantering. I Mopti märks motsättningarna i befolkningen av även bland barnen i skolan och vi arbetar för att minska de sociala spänningarna, berättar Martina Hibell, programchef på Barnfonden.

Fightness kommer att bidra med ett nytt klassrum i Mopti och deras bidrag är en del av ett större skolprojekt som Barnfonden startade i juli 2017.

Träningen leds av Armen Doslic och efter uppvärmning, teknikträning sparring, och stretchning blir det eftersnack och lunch. Doslic är kampsport- och självförsvarsinstruktör med lång erfarenhet.

– Intresset har varit stort och många vill få tillgång till kvalitetsträning, möjlighet till nya affärskontakter och på köpet hjälpa utsatta barn.

Kursen börjar den 12 september på Fightness gym, Kalendergatan 16, i Malmö.

Skånemejerier är huvudsponsor
Efter boxningen träffas alla deltagare för eftersnack och lätt lunch. Skånemejerier sponsrar projektet och står för all energi i form av proteinbars, juice och drickkvarg.

Fightness gruppträningar imiterar elitfighters träningsrutin med säckar, mittsar, MMA-dockor, hopprep, löpning, funktionell styrketräning, stretching och mental träning. Allt med fokus på fightness och hälsa med rätt teknik och trevlig stämning. Fightness gym finns i Malmö har upp till 30 träningspass per vecka och erbjuder både grupp-och privatträning. Utan att behöva sparras eller tävla kan deltagarna komma i form och träna som proffsboxare, kickboxare och MMA fighters.

Barnfonden är en hjälporganisation som arbetar för att utsatta barn i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan, få tillgång till hälsovård och skyddas mot våld och utnyttjande. Barnfonden ger familjer möjlighet att försörja sig själva och skapar tillsammans med barnen en hållbar utveckling i det omgivande samhället.

Barnfondens arbete stöds av över 25 000 faddrar och under 2016 uppgick insamlingen till 93 miljoner kronor. Barnfonden har sitt säte i Malmö och ingår i ChildFund Alliance.

Martina Hibell

Generalsekreterare 0704-95 10 68