Ny generalsekreterare på Barnfonden

Ny generalsekreterare på Barnfonden

Anna Svärd har utsetts till ny generalsekreterare för Barnfonden. Hon tillträder sin tjänst den 15 maj 2017.

Anna kommer närmast från jobbet som hållbarhetschef på Trygg-Hansa där hon varit med om att utveckla och kommunicera bolagets strategier när det gäller Hållbarhet/CSR. Ett arbete som uppmärksammats under flera år och som bland annat ledde till att Anna 2016 var med och vann kommunikatörspriset "Bästa kommunikation näringsliv".

– Vi är mycket glada över att ha rekryterat Anna Svärd, säger Lennart Wiklund, styrelsens ordförande. Anna har en bred erfarenhet från näringslivet och har jobbat med affärsutveckling, branding, marketing och försäljning. I kombination med hennes passion för att hjälpa utsatta och hennes engagemang i MR-frågor gör det Anna Svärd till rätt person att leda Barnfonden framåt.

– Det är ett oerhört viktigt uppdrag, säger Anna Svärd. Det är ett privilegium att få möjligheten att vara med och ge barn hjälp och en möjlighet till en bättre framtid. Barnfonden är en organisation som verkligen gör skillnad, jag känner stor ödmjukhet och stolthet över att nu få leda det arbetet.

Barnfonden är en hjälporganisation som arbetar för att utsatta barn i Afrika, Asien och Latinamerika ska få gå i skolan, få tillgång till hälsovård och skyddas mot våld och utnyttjande. Barnfonden ger familjer möjlighet att försörja sig själva och skapar tillsammans med barnen en hållbar utveckling i det omgivande samhället.

Barnfondens arbete stöds av över 25 000 faddrar och under 2016 uppgick insamlingen till 93 miljoner kronor.

Barnfonden har sitt säte i Malmö och ingår i ChildFund Alliance.