​Två Malmöbor till topposter i Barnfonden

Idag tillträder Altitude Meetings vd Yasemin Arhan Modéer som ny ordförande i Barnfonden och Martina Hibell som ny generalsekreterare.

– Det är svårt att tänka sig ett viktigare uppdrag än detta, säger Yasemin Arhan Modéer.

Barnfonden grundades 1991 och har genom åren förändrat livet för barn och familjer över hela världen. Barnfondens fokus är att bidra till att fler barn i världen får en trygg uppväxt och en bättre framtid – oavsett om det handlar om rent vatten, rätten att gå i skolan eller att stoppa könsstympning.

Genom samarbete i ChildFund Alliance stödjer Barnfonden utvecklingsprojekt i 19 länder i Afrika, Asien och Latinamerika.

Barnfondens generalsekreterare, Martina Hibell.

– Vårt uppdrag är att kämpa för alla barns rättigheter, och i det arbetet behöver så många som möjligt vara med. Jag ser en enorm tillgång i Yasemin som ordförande och hennes förmåga att göra kopplingar mellan olika branscher. Vi behöver nya typer av samarbeten med företag, organisationer och akademi för att nå de viktiga globala målen och minska de förödande konsekvenserna av klimatförändringarna. Barnen drabbas alltid hårdast så vi har en viktig uppgift framför oss, säger Barnfondens nya generalsekreterare, Martina Hibell.

De bägge Malmöborna kommer nu gemensamt att leda och utveckla Barnfondens globala arbete med fokus på barnets rätt till utbildning, till att ha en röst, till att vara frisk och till att bara trygg.

Barnfonden tar sig också an de allvarliga konsekvenserna av klimatförändringarna, som alltid drabbar barn hårdast och som leder till ökad otrygghet och risk att utsättas för våld.

Barnfondens styrelseordförande, Yasemin Arhan Modéer.

Yasemin Arhan Modéer driver sedan fem år tillbaka mötesbolaget och samhällsaktören Altitude Meetings. Martina Hibell har arbetat med internationellt, barnfokuserat utvecklingsarbete på olika svenska organisationer sedan 2007, varav åtta år på Barnfonden.

– Det jag gillar är att Barnfonden tar ett större helhetsgrepp, som inkluderar alla faror som kan påverka barns säkerhet och liv – allt från utsatthet och trafficking till möjlighet till skolgång och miljöhot. Det blir enorma ringar på vattnet när vi arbetar med ett helhetsperspektiv. Att arbeta med Barnfonden innebär att arbeta med det viktigaste vi har – barnen och vår framtid, säger Yasemin Arhan Modéer, som tillträder som ny ordförande idag.

Framåt kommer Yasemin Arhan Modéer bland annat arbeta för fler företagssamarbeten.

– Allt i våra samhällen hänger ihop. Om barn far illa eller inte får skolgång och utbildning, påverkar det allt runtomkring dem.

– Samtidigt vill jag att fler företag också inser att det är dags att ta ett större ansvar. Särskilt om man är ett globalt företag med internationell verksamhet är det viktigt att förstå att man har ett ansvar för de människor som lever i den del av världen som man jobbar med. Och här ser vi väldigt många tecken just nu på att en förändring är på gång.

Barnfonden är en barnfokuserad utvecklingsorganisation som grundades 1991 och som ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance. Barnfonden är partipolitiskt och religiöst obunden och tillsammans med sina samarbetspartners stödjer organisationen cirka 13 miljoner barn och runt om i världen. Allt Barnfondens arbete utgår från barnet i fokus och verksamheten fokuserar på fyra områden som är tätt sammankopplade: utbildning, hälsa, försörjning och barns rätt till trygghet och skydd.