BARNPLANTORNAS NYHETSBREV den 5 juni 2019

BARNPLANTORNAS NYHETSBREV den 5 juni 2019

Äntligen SOMMAR

Det är äntligen sommar är vi nog många som tänker. Som vi har längtat. Hos oss i Barnplantorna har det varit en fartfylld vår med många konferenser och möten med föräldrar, CI-användare och professionella. Som sig brukligt förmedlar vi dessa erfarenheter i ett Nyhetsbrev från ordförande Ann-Charlotte Gyllenram.

Hörselplantorna Sverige bildat

I skrivande stund (efter framtagning av Nyhetsbrevet) nås vi också av det mycket positiva beskedet att en ny organisation inom området cochleaimplantat har bildats – Hörselplantorna Sverige. Vi i Barnplantorna hälsar den hjärtligt välkommen , som en efterlängtad representant för vuxna med cochleaimplantat och andra typer av hörselimplantat. Vi ser framemot fortsatt gott samarbete och har sedan tidigare bra samverkan med Hörselplantornas Sveriges ordförande Eva Alsén Eklöf.

Från Barnplantabladets utgivning till ”Sydhoff-utredningen”

Barnplantabladet har i dagarna nått sina läsare och som vanligt återfinns en rad reportage i tidningen från vardagen för familjer till barn med CI såväl som unga vuxna med CI. Deras vardag liksom slutbetänkandet SOU 2016:46 (kallat ”Sydhoff-utredningen”) borde ligga till grund för ett nödvändigt förndringsarbete i Sverige, men vi kommer aldrig tid så länge som en rad aktörer myndigheter, interventionsverksamheter m.fl. sticker ned huvudet i sanden och fortsätter att stödja sina handlande på myter.

Om detta och mycket mer läser du i Barnplantornas Nyhetsbrev om du är prenumerant annars maila info@barnplantorna.se