Ann-Charlotte Gyllenram 2017 års SPAF pristagare

Pedagogisk utmärkelse till Barnplantornas ordförande för betydande insatser

I maj hade yrkesföreningarna för specialpedagoger för barn med dövhet och hörselnedsättning samt audionomer en gemensam konferens i Uppsala. Det handlade om SPAF (Svenska Pedagogiska Audiologiska Föreningen) samt Audionomförbundet.

Vid en middag för 500 konferensdeltagare på Uppsala slott erhöll Barnplantornas ordförande, Ann-Charlotte Gyllenram SPAF:s pedagogiska utmärkelse för 2017. I motiveringen till mottagaren av utmärkelsen angavs

signum för pristagaren Ann-Charlotte Gyllenram är att vara visionär, inte väja för kontroversiella spörsmål, utan driva utveckling och förändringsarbete genom att ihärdigt sprida ny forskning och beprövade erfarenheter kring pedagogiska, tekniska och medicinska aspekter på CI

Ann-Charlotte Gyllenram konstaterade

- utmärkelsen är naturligtvis en stor ära för mig, men jag ser det även som ett erkännande av Barnplantornas omfattande informationsarbete.

Hon konstaterade också att vara visionär hänger samman med att se det förgångna, ha stor kännedom om nutid samt en nyfikenhet och vetgirighet om framtiden. Vi är mitt i ett skeende utan slut. Yrkesverksamma inom hörselområdet, föräldrar m.fl. har ett gemensamt uppdrag att fortsätta verka för att alla barns möjligheter ska optimeras, även med ett återskapat sinne som cochleaimplantat.

Barnplantorna är stolta över att årets SPAF pris gick till vår ordförande Ann-Charlotte Gyllenram.

Kategorier