Barn med hörapparat och barn med CI i samma organisation

Barn med hörapparat och barn med cochleaimplantat (CI) har mycket gemensamt. Där för blir nu Barnplantorna en organisation även för barn med hörapparat. Hörseln är det sinnessystem som är viktigast för kommunikationen mellan människor. Att kunna höra är en förutsättning för att kunna tillägna sig det talade språket. För föräldrar är det ofta svårt att få beskedet att barnet har en hörselskada. De behöver träffa andra föräldrar som är eller har varit i samma situation. Barnplantornas sommarkurs för barn och föräldrar på Sundsgårdens folkhögskola äger rum den 29 juli – 3 augusti. I kursen medverkar både tillverkare, föreläsare som talar om möjligheterna med bilaterala CI, språkutveckling och undervisning och sjukhusclowner. Föreläsningar varvas med brännboll, musik och korvgrillning. Samtidigt som Barnplantorna breddar sin verksamhetsinriktning lanserar förbundet en ny webbplats: www.barnplantorna.se – Jag hoppas att webbplatsen ska bidra till ökad kännedomen om de behov som barn med CI och barn med hörapparat har, säger Ann-Charlotte W Gyllenram, Barnplantornas ordförande. Det är viktigt att hörselnedsättningen upptäcks tidigt och att habilitering med hörapparatutprovning påbörjas så snart som möjligt. Resultatet blir bättre ju yngre barnet är. Tidigare har de flesta barns hörselnedsättning inte upptäckts förrän vid två-tre års ålder. I dag sker hörselscreening på spädbarn. Barn kan därför få välanpassade hörapparater redan vid tre månaders ålder. Cochleaimplantat är ett tekniskt avancerat hörhjälpmedel som är delvis inopererat. Utvecklingen går mot allt mer avancerade implantat och mindre talprocessorer. Många barn som har opererats med CI kan genom målinriktad stimulans utveckla talspråk. De flesta barn som CI-opereras får numera dubbla cochleaimplantat, vilket innebär att de kommer att höra på båda öronen. För ytterligare information: Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14 ordforande@barnplantorna.se BARNPLANTORNA är en intresseorganisation för döva barn med cochleaimplantat, CI, och barn med hörapparat. Förbundet ger ut en tidning, Barnplantabladet, och består av ett nätverk av föräldrar och pedagoger verksamma inom förskola, skola och habilitering av hörselskadade och döva barn.

Relaterat innehåll