Socialstyrelsens långbänk om barnvaccin leder till haltande beredskap

Socialstyrelsen tar i höst ställning till pneumokockvaccination av små barn. Detta beslut kommer ett år efter Smittskyddsinstitutets besked i frågan. Under tiden har vissa sjukvårdshuvudmän förberett sig vad gäller utbildning och budgetmedel, medan andra landsting brister i planeringen. Pneumokocker är vanligt förekommande bakterier som kan orsaka dödlig hjärnhinneinflammation och blodförgiftning eller hörselskador med hörselimplantat som nödvändig åtgärd. Barn under två år är särskilt känsliga, liksom personer över 65 år. Äldre vaccineras redan i dag. Vaccination av små barn har tillstyrkts av Smittskyddsinstitutets referensgrupp för vaccinationsfrågor, Refvac. Inom kort kommer Socialstyrelsen att fatta beslut i om pneumokockvaccin ska ingå i det allmänna barnvaccinationsprogrammet och därmed bli kostnadsfritt för föräldrarna. Stockholms läns landsting har redan lyft in vaccination mot pneumokocker i det allmänna barnvaccinationsprogrammet. BARNPLANTORNA har skickat en enkät till sjukvårdshuvudmännen för att få en bild av hur de förhåller sig till pneumokockvaccination av barn i dag och vilka steg som tas för att snabbt komma igång med vaccination om och när så blir fallet. Svaren visar att flera landsting redan har påbörjat utbildningsaktiviteter och avsatt medel för pneumokockvaccination i nästa års budget. Men på många håll tycks beredskap att påbörja vaccination av små barn saknas helt och BVC informerar om pneumokockvaccination enbart vid direkt förfrågan från föräldrarna. – Det är alarmerande att så många landsting saknar beredskap. Vi hoppas att fler förbereder sig så att barnen kan få ett effektivt skydd mot denna vanliga bakterie, säger Ann-Charlotte W Gyllenram, Barnplantornas ordförande. Innan vaccination mot Haemophilus influenze typ B, Hib, startade i Sverige 1992, var Hib-infektion den vanligaste orsaken till bakteriell hjärnhinneinflammation hos barn, men i dag är allvarliga sjukdomstillstånd orsakade av Hib mycket ovanliga. En sammanställning av enkätsvaren finns på http://www.newsdesk.se/pressroom/barnplantorna För ytterligare information: Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14 ordforande@barnplantorna.se BARNPLANTORNA är en intresseorganisation för döva barn med cochleaimplantat, CI, och barn med hörapparat. Förbundet ger ut en tidning, Barnplantabladet, och består av ett nätverk av föräldrar och pedagoger verksamma inom förskola, skola och habilitering av hörselskadade och döva barn.