Tvååring får hörsel med hjärnstamsimplantat

Akademiska sjukhuset i Uppsala har länge varit bland de ledande sjukhusen i Europa avseende utvecklingen av hjärnstamsimplantat (auditory brainstem implant, ABI). Den första vuxna personen i Europa opererades med ett hjärnstamsimplantat i Uppsala redan för flera år sedan. Nu har en döv tvååring från Enköping opererats.

Hjärnstamsimplantat ger i likhet med cochleaimplantat (CI) en artificiell hörsel. När CI inte är möjligt att inoperera på grund av att snäckan i innerörat är gravt missbildad eller patienten är i avsaknad av hörselnerver kan hjärnstamsimplantat vara ett alternativ för att återställa viss hörsel.

Fler barn och vuxna kommer att bli aktuella för hjärnstamsimplantat allteftersom tekniken blir känd. Att återskapa viss hörsel med hjärnstamsimplantat eller cochleaimplantat har ett stort psykologiskt värde för patienten.

– Vi ser stora skillnader före och efter operation, säger professor Helge Rask-Andersen, Akademiska sjukhuset

Om hjärnstamsimplantat
Principen för hjärnstamsimplantat och cochleaimplantat är likartad. Akustiska signaler tas emot av en mikrofon. En elektrisk signal alstras akustiskt från en extern processor som förs vidare till en radiosändare belägen på huden bakom örat (i likhet med vid CI). Signalen tas emot av en mottagare under huden som är ansluten till en elektrodplatta, placerad mot hörselkärnorna på hjärnstammen.

För ytterligare information:
Helge Rask-Andersen, professor, överläkare, otokirurgiska sektionen, öron-, näs- och halskliniken 070-611 02 67, 018-611 94 45
helge.rask-andersen@akademiska.se

Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14
ordforande@barnplantorna.se

BARNPLANTORNA är en intresseorganisation för döva barn med cochleaimplantat, CI, och barn med hörapparat. Förbundet ger ut en tidning, Barnplantabladet, och består av ett nätverk av föräldrar och pedagoger verksamma inom förskola, skola och habilitering av hörselskadade och döva barn. Mer information www.barnplantorna.se

Ann-Charlotte W Gyllenram

Ordförande, Barnplantorna 070-741 14 14