Låt inte Corona smitta dig med skadlig kod

Låt inte Corona smitta dig med skadlig kod

Cyberkriminella är opportunister och missar sällan en chans att ta rygg på en olycka, naturkatastrof eller som nu, ett sjukdomsutbrott. WHO varnar för erbjudanden om mediciner som ska hjälpa och spamkampanjer med koppling till Corona använder sårbarheter i Microsoft Office för att sprida trojanen Emotet. Bedrägliga välgörenhetskampanjer och fejkade myndighetssidor florerar också på nätet.

Attackerna med Coronatema spelar på människors rädsla och okunskap. Många vill tro på vad de läser och släpper därför garden. Det är också viktigt att förstå att kriminella, förutom skadlig kod, kan använda sms och telefonsamtal för att genomföra bedrägerier.

Kunskap och sunt förnuft bästa försvaret
– Det bästa försvaret mot den här typen av angrepp är kunskap och sunt förnuft. Vad gäller Corona finns i dag inget vaccin eller någon mirakelkur som hjälper. Och när effektiva mediciner tagits fram bör du förmodligen inte köpa dem via en hemsida eller en länk i ett e-postmeddelande, säger Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

– Coronaviruset innebär tyvärr att kriminella fått en tacksam språngbräda när de ska genomföra bedrägerier och angrepp av olika slag. Förutom att vi behöver skydda oss mot viruset i sig blir den skadliga koden ytterligare ett hot. Men med ökad kunskap och användarvänliga säkerhetslösningar går det att skydda sig mot många av de angrepp vi nu ser, säger Peter Gustafsson.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om skadlig kod och e-postsäkerhet är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com

Läs mer om Corona, skadlig kod och cybersäkerhet här»