Lyckad Coach Konvent på Bosön

Efter en fullspäckad helg med teoripass, praktiska pass och många möjligheter till erfarenhetsutbyte vid måltider och för många även långa diskussioner sent in på natten verkade de flesta deltagarna mycket nöjda med 2013 års Coach Konvent på Bosön!

ISG (International Sports Group) med John Vodenlich, UW Whitewater (NCAA D3),  i fronten hade med sig en grym lineup till Sverige!

Eric Campell, General Manager för USA Baseball, Mark Fuller, Cumberland High School, och Doug Henry, bullpen coach för Kansas City Royals stod för basebollsidan och tog med deltagarna genom en resa via baseboll-lekar att köra med de yngre förmågorna till pitchteknik, catching, baserunning, fielding för att nämna några av områdena föreläsarna gick igenom.

Softbollsidan satt som klistrade när Karen Marr, pitching coach för Holländska Landslaget, Karin Hjelm, softbollansvarig på Akademin och Mattias Grimstoft, Landslagskapten för softbolllandslaget, höll presentationer och praktiska pass.

Vi har spelat Bee-ball, lärt oss olika pitchingövningar, sett hur Akademin har lagt upp fysträning och mentalträning för softbolltjejerna samt hört landslagets planer inför framtiden och hur Holländska landslagets heltidsidrottande tjejer förbereder sig inför nästa års VM på hemmaplan i Harleem, Holland.

Deltagarantalet landade till slut på 46 st och instruktörerna var väldigt imponerade av både arrangemanget och det aktiva deltagande som de svenska coacherna på plats hade.

- De, coacherna, är väldigt uppmärksamma, nyfikna och väldigt trevliga att ha att göra med sa Doug Henry när han summerade sina dagar på Bosön.

Detta är tredje året som SBSF håller Coach Konventet och i år hade vi för första gången en deltagare från en klubb utanför Sverige, nämligen Tyska Hamburg Knights vars tränare Jan Kirchner var väldigt nöjd och fantastiskt glad över det mottagande han fått både från SBSF och övriga deltagare.

• Bollsporter