Baseboll: Semifinallagen klara i SM-slutspelet

Karlskoga, Stockholm, Leksand och Sundbyberg. Där har ni de lag som kommer spela SM-semifinaler i basebollens SM-slutspel med start kommande helg. Det står klart sedan Elitserien spelade sin sista omgång (med undantag för den uppskjutna matchen mellan Stockholm och Sundbyberg) i helgen.

Stockholm säkrade en andraplats och hemmaplan i SM-semifinalerna efter seger i den första matchen mot Leksand, 6-3. Leksand säkrade å andra sidan att få möta just Stockholm i SM-semifinalerna då de vann match 2 med 9-7. Den matchen gick till femdubbel förlängning och avgjordes inte förrän i den 14:e inningen.

Sundbyberg säkrade en plats i SM-slutspelet efter att ha besegrat Gefle samtidigt som Göteborg förlorade dubbelt mot Karlskoga.

SM-semifinalerna i basebollens SM-slutspel spelas enligt följande:

Lördag 11 augusti
12:00 Karlskoga - Sundbyberg Match 1:3
12:00 Stockholm - Leksand Match 1:3
15:00 Karlskoga - Sundbyberg Match 2:3
15:00 Stockholm - Leksand Match 2:3

Söndag 12 augusti
12:00 Karlskoga - Sundbyberg Match 3:3
15:00 Stockholm - Leksand Match 3:3

SM-finalerna spelas 18-19 augusti och 25-26 augusti.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.