Visit Östergötland satsar på turistföretagen

– Vårt uppdrag är att skapa en attraktiv och inspirerande turismwebbplats som lockar besökare till Östergötland. Företagens delaktighet är oerhört viktig och vår ambition är att underlätta för dem hur de kan exponeras på webben, säger Hanna Månsson, webbansvarig på Visit Östergötland.

När Region Östergötland bestämde sig för att satsa på en ny webbplats, var det främsta kravet att aktörerna själva skulle kunna administrera och publicera sin egen information på webbplatsen. Likaså ville man ha en helhetslösning, där hemsida, databas, kartverktyg, fristående evenemangskalendrar, temasidor mm kom från en och samma leverantör.

Varför lades så stor vikt vid företagens aktiva delaktighet? Hanna Månsson, webbansvarig Visit Östergötland, förklarar:

– Att ha en regional webbplats för Östergötland där informationen inte i första hand kommer från aktörerna anser vi vara omöjligt. Vi på Visit Östergötland tycker att det är väldigt viktigt att företagen själva ansvarar för sin egen marknadsföring och att de själva är delaktiga i att skapa och uppdatera utbudet som publiceras om deras verksamhet. Vårt jobb är att skapa en så attraktiv och inspirerande webbplats som möjligt och vi erbjuder en plattform där företagen kan synas och nå ut till en mängd besökare. Det är ingen vits med snygga, inspirerande sidor om de inte kan kopplas ihop med utbudet, webbesökarna vill även ha fakta om utbud, evenemang och paket.

Vår ambition är att underlätta för företagen så mycket det går, t ex genom att de kan hantera sitt utbud med ett enda inlogg och nå ut på en mängd olika ställen. Det är också bra att de kan koppla ihop sina andra kanaler så som Facebook och Tripadvisor med sina sidor. Allt detta löser Basetool.

Vad säger då företagen och aktörerna om den här modellen?

– De är över lag väldigt positiva. De ser en klar fördel i att kunna hantera sitt utbud i en enda databas. Dessutom får de en egen ”miniwebb” bestående av sina olika sidor med paket, evenemang och övrigt utbud, allt sammankopplat så att besökaren enkelt kan ta del av allt som de erbjuder. Vi har fått mycket beröm för den nya webbplatsen från de medverkande aktörerna. De upplever den snygg och lätt att hitta på. Det gör att de även blir än mer måna om att göra ett riktigt bra jobb själva med sina sidor och utnyttja nya funktioner som ny hantering av öppettider och sammankoppling med Tripadvisor.

Några reflektioner om Basetool Destination Web?

– Det är en stor fördel att många organisationer använder samma system. Det gör att vi kan samfinansiera viss utveckling. Det är också oerhört smidigt att aktörernas utbud kan användas på flera olika webbplatser, t ex både på Visit Östergötland och Göta Kanal. Drömmen vore att alla regioner i hela Sverige använde Basetool.

Att ha en regional webbplats där allt utbud kan samlas är viktigt. Vi gör löpande undersökningar om vad besökarna letar efter och dessa visar att utbudet är lika viktigt som inspirationen. Däremot efterfrågas inte bokningstjänster, man väljer i större utsträckning att boka sitt boende i andra kanaler, därför har vi valt att avstå från bokningsfunktion.

Tankar om framtiden?

– Nu har vi en stabil grund med basinformation från aktörerna, där vi kan fortsätta att paketera utbudet tillsammans med inspiration och resereportage. Vi har en leverantör som liksom vi, är måna om att hänga med i besökartrender och vidareutveckla systemen och koppla på nya funktioner allteftersom trenderna svänger. Nu är Tripadvisor hett och vi är väldigt nöjda med de integreringar som Basetool och Basetool Destination Web möjliggör. När något nytt dyker upp, kan vi känna oss säkra på att Basetool utvecklas för att tillvarata de möjligheterna också.

Vi kommer att fortsätta att jobba mycket med kart- och ledverktyget. I dagsläget har vi publicerat Pilgrimsleder, cykelleder och Östgötaleden i Basetool Maps. Dessa kommer vi att fortsätta jobba med och vi kommer även publicera fler leder på sikt. Vi ser stora möjligheter i att göra något riktigt bra med kartverktygen.