Digitala topplistor sätter din kunskap i händerna på besökaren

En fråga som många svenska kommuner och destinationer har tampats med under de senaste åren är hur man ska ställa om och vässa sin besöksservice när antalet besökare blir allt fler. För sanningen är att svensk besöksnäring aldrig mått bättre. År 2017 ökade turismkonsumtionen med 7,4% till att omsätta 317 miljarder kronor. Samtidigt upplever en del kommuner ett sjunkande antal besök i de fysiska turistbyråerna och resurserna styrs om. Och det handlar inte om att besöksantalet viker på de här orterna, tvärtom, men besökarnas beteende har förändrats. Bara mellan 2015-2017 stängde var sjätte svensk fysisk turistbyrå. När besöksservicen ställs om förändras personalens uppgifter och kanaliseras på nya sätt som rätt hanterat kan serva en långt större mängd besökare.

Med denna transformation i sikte har Basetool utvecklat Destinero, den digitala motsvarigheten till turistbyrån, där innehållet är användargenererat och kan appliceras i hela Sverige. Genom att destinationens turistguider, lokala eldsjälar, företagare och destinationsutvecklare själva skapar listor med sina bästa tips om besöksmål och evenemang skapas en lättanvänd översikt. Med listan som bas kan besökaren enkelt planera sina besök. Det kan handla om topplistan för en barnfamilj under en helg på Marstrand, guldkornen för ett amerikanskt pensionärspar som ska besöka Stockholm, eller guiden till Borås street art. Allting presenterat direkt i telefonen på svenska och engelska.

- Med Basetools plattform som bas har vi utvecklat Destinero, som löser ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. I åratal har vi dragits med tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar på turistbyråer och i hotellreceptioner. Det behövs inte längre. Med Destinero skapar och uppdaterar du överskådliga listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare, direkt i deras telefon säger Johan Wendels, Vd på Basetool.

Borås TME AB har i veckan lanserat sin nysatsning på besöksservice där Destinero är en del i lösningen att ta servicen ut till besökarna. Borås använder Destinero och har på några utvalda InfoPoints installerat den fysiska infokiosk-lösningen Destinero Point.

Anders Kihl är marknadsförare och ansvarig för digital kommunikation på Borås TME.

- Jag uppskattar verkligen enkelheten i gränssnittet, alla som testar Destinero fattar direkt vad de förväntas göra, gammal som ung. Vi har haft 80+ pensionärer här som använt Destinero Point helt utan problem. Besöksmålen presenteras också fantastiskt snyggt visuellt. I förlängningen tror jag att det här kommer innebära en bättre kvalitet på innehållet. Nu blir det uppenbart för företagen att de kan och måste lyfta sitt innehåll för att få fler besökare. Ytterligare en positiv sida med lösningen är att den är färdigutvecklad. Det är bara att sätta igång, avslutar Anders Kihl.

Oavsett om man vill utveckla en hel region eller en liten plats till en attraktiv destination, kan Destinero vara verktyget som sammankopplar flera upplevelser som tillsammans blir reseanledningar som lockar besökare. När vi lyckas bygga ett ekosystem som väver samman aktörer och upplevelser på en plats och sätter den kunskapen i händerna på besökaren blir upplevelserna starka och besökarna stannar längre.

Fakta om Destinero

Destinero passar perfekt för besöksmål, destinationer, receptioner, turistorganisationer och andra som vill dela sin kunskap och ge handplockade tips om just det besökaren är intresserad av. Att skapa listor kostar ingenting men ger ökad lojalitet och service till besökare och kunder. Destinero kan användas på desk top, smarta telefoner, tablets och genom Basetools fysiska kiosklösning Destinero Point.

Du kan också börja använda Destinero redan nu. destinero.com

Läs mer om Destinero på basetool.se