Innovativ metod för ökad andel förnyelsebart

Framsynt strategi baserad på biomassbalans ökar andelen förnybara råvaror i byggbranschen

• BASF:s kund Falk tillverkar innovativa lamellpaneler med BASF:s nya strategi baserad på biomassbalans

• Samarbete för att minska användningen av fossilbaserade råvaror i byggbranschen

Allt fler företag satsar på ökad hållbarhet och effektivt resursutnyttjande i sin produktion. BASF-kunden Falk Bouwsystemen B.V. i Nederländerna är ett av dem. Målet för Falk är att erbjuda kunderna produkter som i högre grad bygger på förnybara resurser. För att stimulera hållbar tillverkning i hela värdekedjan har BASF utvecklat en strategi baserad på biomassbalans som underlättar kundernas innovations- och effektiviseringsarbete, och på byggmässan International BouwBeurs construction show i Utrecht i Nederländerna visade Falk upp en serietillverkad lamellpanel under produktnamnet FIBON som tillverkas enligt BASF:s biomassbalansstrategi. Falks vd Peter Hoekman är övertygad om fördelarna med den innovativa metoden: ”Jag är väldigt nöjd med att vi tillsammans med BASF har lyckats utveckla en ny produkt som innebär ett påtagligt bidrag till ökad hållbarhet. Det visar att vi tar frågan på allvar och kan erbjuda våra kunder moderna och effektiva produkter.”

Så här fungerar det: Biomassbalansstrategin i praktiken
    Principen är jämförbar med den som används för grön el. Grundtanken är att man använder resurser som biogas eller bionaftalen från förnybara råvaror parallellt med fossilbaserade råvaror i produktionen. Andelen biomassa fastställs aritmetiskt för olika produkter med en metod som har certifierats av det tekniska kontrollorganet TÜV SÜD. Den kan variera mellan 25 och 100 procent beroende på kundens önskemål. Produktegenskaperna blir helt identiska med dem hos motsvarande fossilbaserade produkt. ”Det finns ingen skillnad i kvalitet eller egenskaper. Kemiska komponenter från förnybara och fossilbaserade råvaror går inte att skilja åt. Det betyder att byggelement som innehåller våra Elastopir®-system alltid håller samma överlägsna standard”, säger Roel Gunnink, Segment Manager Commercial på BASF Performance Materials.

Gemensam styrkedemonstration
    Hållbar verksamhet blir i allt högre grad en konkurrensfaktor som kan vara tungan på vågen när kunden fattar sitt inköpsbeslut. ”Varje köp av produkter som bygger på biomassbalansstrategin innebär att större mängder fossilbaserade resurser byts ut mot motsvarande biomassabaserade hos BASF”, förklarar Jesper Bjerregaard, marknadschef på BASF Performance Materials. Miljöansvar, minskad användning av fossilbaserade råvaror och minskade utsläpp av växthusgaser går hand i hand med kommersiell framgång. BASF hjälper sina kunder att införa innovativa metoder och utnyttja nya affärsmöjligheter.

Mer om BASF's biomass balance approach