Bauer Medias månadsbrev maj

Bauer Media är fortsatt störst på kommersiell ljudannonsering och nådde under maj månad över 5,3 miljoner unika veckolyssnare! Mix Megapol och Rix FM hade lika hög veckoräckvidd under maj, men Mix Megapol har den högsta lyssnartiden av alla nationella nätverk (hela 35% högre än Rix FM). Bauer Medias digitala räckvidd är fortsatt stark med nästan 700 000 unika lyssnare.

Veckoräckvidd

Period (vecka 19-22)

maj 2018

maj 2019

Bauer Media ink digitalt

6%

5%

11%

Mix Megapol är radiostationen med den högsta genomsnittliga veckoräckvidden under 2019, men hade en något tuffare månad under maj. För stationerna NRJ och Rockklassiker ser man en fortsatt stark positiv trend med ökade veckoräckvidder jämfört med samma period föregående år. NRJ når i snitt hela 2,4 miljoner lyssnare vilket innebär att NRJ är 36% större än t.ex. Star FM till veckoräckvidden. Sista veckan i maj hade Rockklassiker sin näst högsta veckoräckvidd någonsin och nådde hela  1 141 000 unika lyssnare!

Veckoräckvidd

Period (vecka 19-22)

maj 2018

maj 2019

Mix Megapol

-9%

NRJ

18%

Rockklassiker

25%

RIX FM

7%

Star FM

0%

Bauer Media är fortfarande marknadsledare men har en något lägre kommersiell lyssnarandel på 55,7% i maj i år jämfört med samma period föregående år på grund av de nya radiolicenserna som trädde i kraft hösten 2018.

Kommersiell lyssnarandel

58,4

41,6

55,7

44,3

-5%

6%

Utifrån den totala radiomarknaden har Sveriges Radio under maj den lägsta lyssnarandelen någonsin sedan valutan PPM lanserades år 2013. Detta visar på att kommersiell radio fortsätter att öka och tar marknadsandelar av SR.

Total lyssnarandel / mediehus

SR

14,8

10,5

74,7

17,0

13,5

69,6

15%

29%

-7%

ATS (average time spent) som är ett mått över lyssnartiden visar på graden av lojalitet hos lyssnarna. Mix Megapol har den högsta lyssnartiden av alla nationella nätverk och har en 35% högre lyssnarandel än Rix FM. Under maj månad lyssnade man i snitt 74 min/dag på Mix Megapol.

NRJ har ökat sin lyssnartid med 24% medan Rockklassiker har fått något lägre lyssnartid, men når 25% fler unika lyssnare under en snittvecka och har en veckoräckvidd över miljonen!

ATS - Genomsnittlig lyssnartid/dygn

Digital veckoräckvidd

RadioPlay

37%

Den 29 april lanserade Bauer Media podden ”Skyldig?” som snabbt nådde upp i hela 16 115 unika veckolyssnare! En annan podd som släppte sitt första avsnitt i slutet på april och snabbt blev populär är ”Dokumentära Berättelser” som under vecka 22 nådde 30 600 unika veckolyssnare!

I maj tog Bauer Media över podden ”Mord mot mord” från Acast, ”Mammasanningar” från Podbean och ”Lika Olika” från Libsyn.

Bauer Media har även startat podden ”Cigarett” tillsammans med produktionsbolaget FILT
och podden ”Måndagsvibe” tillsammans med produktionsbolaget MUNCK.

Källa:
Sifo/Advantage och Adswizz.