BAUHAUS blir huvudsponsor av speedwayföraren Andreas Jonsson

Byggjätten BAUHAUS fortsätter att stödja svensk idrott och sport genom olika sponsorskap. Nu utökar företaget sin satsning på motorsport genom att bli huvudsponsor av Andreas Jonsson, en av Sveriges mest framgångsrika speedwayförare någonsin. Bland annat kommer han bilda ett ”Team BAUHAUS” tillsammans med speedway-talangen Jakob Thorsell. Avtalet löper hela 2017.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har länge arbetat med en rad olika sponsorskap för att främja sport- och idrottssverige. Nu går företaget in som ensam sponsor av den välkände speedwayföraren Andreas Jonsson, från att ha varit delsponsor tidigare.

Det nya sponsorskapet innebär att byggvaruhuset kommer att stödja Andreas samtliga satsningar under 2017 och vara det enda företaget som syns på hans kläder samt utrustning. Bland annat kommer Andreas att tävla under parollen ”Team BAUHAUS” tillsammans med Jakob Thorsell, en speedway-talang som är på väg in i landslaget. Båda kör för laget Rospiggarna.

– Andreas Jonsson är ett föredöme för svensk speedway och för unga inom sporten, något vi på BAUHAUS tilltalas av. Vi ser ett stort värde i samarbetet med honom eftersom sponsorskapet klingar bra med våra värderingar. Vi vill vara med och bygga svensk idrott, från gräsrotsnivå till toppen. Många av våra kunder har dessutom ett intresse för motorsport och speedway, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS Sverige.

Andreas Jonsson är en av Sveriges främsta speedwayförare. Han har sju individuella SM-guld och jagar ett åttonde, för att slutligen kunna uppnå tio stycken och bli historisk. Just nu satsar han på den svenska elitserien tillsammans med Rospiggarna. Andreas kör även för Wlokniarz Czestochowa i Polen. Debuten skedde i VM-serien år 2001 och 2011 fick han ett VM-silver.

– Det är jättekul att ett så stort företag som BAUHAUS går in som sponsor av speedway. Tillsammans med Jakob Thorsell bildar vi Team BAUHAUS. Det kommer bli en spännande upplevelse. Vi kommer att köra som Team BAUHAUS i alla tävlingar där Rospiggarna är med. Det innebär att vi kommer ha likadana overaller som resten av laget, men våra är täckta av BAUHAUS logga. Jag kommer även ha BAUHAUS logga på min overall när jag kör individuellt i andra tävlingar, förklarar Andreas Jonsson.

Inom motorsport sponsrar BAUHAUS sedan tidigare rallycrossföraren Johan Kristoffersson, gokartföraren Hampus Ericsson (som är lillebror till Formel 1-föraren Marcus Ericsson) samt evenemanget Monster Jam.