Brommapojkarnas samhällsprojekt ger ungdomar fast arbete hos lokala företag

Mötesplats Västerort är idrottsföreningen Brommapojkarnas paraplynamn för deras omfattande arbete och olika samhällsstödjande projekt för att ge ungdomarna möjlighet till en bra fritid. Ett av projekten, att genom samarbeten med lokala företag ge ungdomar en chans att ta sig in på arbetsmarknaden, har precis burit frukt och nu har 18-årige fotbollsledaren Ara Simonian anställts på BAUHAUS byggvaruhus i Bromma.

För att förbättra möjligheterna till en aktiv och social fritid för ungdomarna i Västerort driver idrottsföreningen Brommapojkarna flera olika projekt för att bidra till samhällsnyttan. Ett av projekten, Första Jobbet Västerort, går ut på att tillsammans med lokala företag ge ungdomar hjälp in på arbetsmarknaden. De får hjälp att skriva arbetsansökningar och möjlighet att praktisera och/eller sommarjobba hos företagen. Sedan två månader tillbaka har byggvaruhuskedjan BAUHAUS deltagit i projektet och nu är fotbollsledaren Ara Simonian först med att få anställning på BAUHAUS byggvaruhus i Bromma.

– Vår idrottssponsring i Sverige är omfattande. Det handlar inte bara om att backa våra svenska elitidrottare på tävlingar runt om i världen utan även, och kanske framför allt, backa svensk idrott på gräsrotsnivå. Genom det här samarbetet kan vi hjälpa till att bidra med vad vi kan för att skapa incitament för ungdomarna att, med idrottandet som utgångspunkt, arbeta för ett bra samhällsklimat. Det här är ett initiativ som alla vinner på, säger Johan Saxne, marknadsdirektör på BAUHAUS Sverige.

Ara Simonian har engagerat sig som fotbollsledare för nattfotboll, vilket innebär att han har varit med och sett till att Brommapojkarna kunnat hålla idrottshallar öppet på lördagskvällar. Organiserad spontanfotboll är ett effektivt verktyg att minska kriminalitet och skadegörelse och nattfotbollen har varit ett effektivt sätt att få ungdomar att enas kring en idrottsaktivitet på helgerna.

– Samarbetet mellan Brommapojkarna och Bauhaus har gett mig möjligheten att hitta ett passande jobb på ett av Sveriges största företag, omgiven av trevlig och omtänksam personal. Tack vare deras strävan efter att rekrytera ungdomar och fylla deras fritid med aktiviteter, har jag fått mitt jobb som jag nu är väldigt nöjd med, säger Ara.

Brommapojkarnas ungdomsverksamhet är en omfattande rörelse som sysselsätter ca 4 000 idrottande ungdomar i 260 lag i seriespel. Projekten som ingår i Mötesplats Västerort är ett komplement till detta och bygger på bra relationer med kommunen, organisationer och företag. Möjligheten att kunna samarbeta med ett bolag som BAUHAUS och ge ungdomar en möjlighet att få riktiga arbeten är både tacksamt och fördelaktigt för idrottsföreningen.

– Inom BP:s upptagningsområde finns flera områden där ungdomsarbetslöshet är ett stort problem. I mitt jobb träffar jag många fantastiska ungdomar, det är viktigt både för oss som förening och för samhället i stort att vi gör det vi kan för att bidra till att hitta lösningar för de här ungdomarna. Det känns verkligen bra att BP tillsammans med Bauhaus kan göra skillnad genom att kunna erbjuda enklare vägar in på arbetsmarknaden för unga, säger Maria Nordin, projektledare Slussen in.

För mer information, kontakta:

Johan Saxne, marknadsdirektör BAUHAUS
Mail: jsa@bauhaus.se