Friidrottsturné ska locka fler barn och unga till sporten

I samband med att Stockholm Minimarathon hålls på Östermalms IP på söndag den 31 maj går startskottet för en friidrottsturné för barn och ungdomar som arrangeras av Stockholm BAUHAUS Athletics. Genom roliga och utmanande tävlingar är målet att locka fler barn och unga till att prova på friidrott.

I slutet av juli är det dags för världens friidrottsstjärnor att inta Stadion i samband med den stora Diamond Leauge-galan Stockholm BAUHAUS Athletics. Fram tills att galan hålls bedriver arrangören en storsatsning för att locka barn och ungdomar till friidrotten. Satsningen heter Stockholm BAUHAUS Athletics Kids Tour och kommer göra ett flertal nedslag i Stockholmsområdet med omnejd. En målsättning är även att ur olika perspektiv bredda rekryteringen till idrotten, till exempel från Stockholms förorter. Först ut att få besök av friidrottsturnén är Stockholm Minimaraton som hålls på Östermalms IP på söndag den 31 maj.

– Det känns mycket roligt att vara med och stödja den generationsväxling som svensk friidrott befinner sig i just nu. Friidrotten är en folkkär idrott med djupa traditioner och många starka förebilder. Vi hoppas kunna vara med och bidra till återväxten bland unga, kommande friidrottslöften genom vår satsning Stockholm BAUHAUS Athletics Kids Tour, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef på BAUHAUS Sverige.

Under eventen kommer alla barn och ungdomar mellan 6-14 år att kunna utmana sig själva i en friidrottsbana där det gäller att ha både spänst, styrka, balans och snabbhet. Friidrottshinderbanan består av åtta moment, som till exempel balansgång, spjut och plinthopp. Alla som deltar får ett diplom och blir bjuden på en biljett till Stockholm BAUHAUS Athletics (IAAF Diamond League) den 30 juli på Stockholm Stadion. Familjer till barnen som deltar får även möjlighet att köpa tre biljetter till galan till reducerat pris. Alla aktiviteter är kostnadsfria och ingen anmälan krävs.

Stockholm BAUHAUS Athletics Kids Tour görs i samarbete med Stockholms Stad och Stadionklubbarna.

För mer information, vänligen besök:

Turnéschema Stockholm BAUHAUS Athletics:

Söndag 31 Maj – Stockholm Minimaraton, Östermalms IP 09:00-16:00
Lördag 6 juni – Skärholmen, Nationaldagsfirandet på Skärholmens Gård 11:00-18:00
Lördag 13 juni – Enskede, Eken Cup på Gubbängsfältet 09:00-18:00
Söndag 14 juni – Rinkeby/Tensta, Spångadalen nära Rinkebysvängen 22, 10:00-17:00
Lördag 27 juni – Vällingby, Solursparken nedanför Vällingby Centrum 10:00-17:00
Lördag 25 juli – Upplands Väsby, BAUHAUS parkering 10:00-17:00
Måndag 27 juli – Stockholm BAUHAUS Athletics Kids i Kungsträdgården vid stora scenen 11:00-18:00
Tisdag 28 juli – Stockholm BAUHAUS Athletics Kids i Kungsträdgården vid stora scenen 11:00-18:00
Torsdag 30 juli – Stockholm BAUHAUS Athletics på Stockholm Stadion ca 12:00-19:00

* På några av turnéstoppen kommer även våra största svenska friidrottsstjärnor att finnas på plats.

För mer information kontakta:
Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige
mobil: +46 (0)70 6403916
mail: jsa@bauhaus.se

Om Stockholm BAUHAUS Athletics:

Stockholm BAUHAUS Athletics är en av fjorton galor som ingår i den globala tävlingsserien, IAAF Diamond League. Internationella Friidrottsförbundet har 213 länder, men endast 11 av dessa har en IAAF Diamond League-tävling. Därmed är Stockholm BAUHAUS Athletics med i en exklusiv skara av världens främsta arrangörsstäder- och nationer samt har kontrakt med den globala serien av toppgalor till och med år 2019. Stockholm BAUHAUS Athletics är helt jämställd och de manliga och kvinnliga utövarna har exakt samma struktur gällande prispengar.

• athletics
  • stadion
  • östermalms ip
  • tävling
  • friidrott
  • minimarathon

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 16 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 17 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.