Baycox®Iron – en ny kombi-injektion mot järnbrist och koccidios hos smågris

Baycox®Iron – en ny kombi-injektion mot järnbrist och koccidios hos smågris

Ny kombi-injektion förebygger järnbrist och koccidios med en behandling på endast 1,1 ml till 2 kg gris.

Bayer AB, Animal Health, har fått marknadsföringstillstånd för Baycox®Iron, som innehåller 36 mg toltrazuril och 182 mg järn III per ml. Produkten förväntas bli tillgänglig för förskrivning i mitten på juni 2019.

Ett moment mindre och liten injektionsvolym

Baycox®Iron är godkänd till samtidig förebyggande av järnbristanemi och kliniska symtom på koccidios hos nyfödda smågrisar i besättningar med koccidios förorsakad av Cystoisospora suis. Dosen är endast 1,1 ml till en 2 kg spädgris (0,55 ml/kg). Den ges som en intramuskulär injektion 48 till 72 timmar efter födseln.

Koccidios förorsakas av en liten tarmparasit, Cystoisospora suis, som skadar tarmslemhinnan och ger diarré hos smågrisar. Koccidios påverkar tillväxten negativt och gör djuren mer mottagliga för andra sjukdomar.

Utan tillskott av järn så kan smågrisarna utveckla anemi. De föds med en mycket liten järndepå i kroppen och suggans mjölk är järnfattig. Därför måste järn tillföras smågrisarna redan inom några få dagar efter födseln. Järnbristanemi ger nedsatt immunitet, ökad dödlighet och nedsatt tillväxt.

Nu kan båda tillstånden förebyggas med en injektion Baycox®Iron.

Veterinär Alex Jakobsen, teknisk ansvarig för produkten hos Bayer, har stora forväntningar på Baycox®Iron. "Det är en produkt som dels besparar bonden ett arbetsmoment, och dels gynnar grisen pga den lilla injektionsvolymen och den minskade hanteringen. I en besättning på 1 000 suggor betyder det i praktiken en tidsbesparing på en hel arbetsdag/månad1!” förtydligar Alex Jakobsen.

Vid ytterligare frågor, kontakta tekniskt produktansvarige veterinär, Alex Jakobsen, på telefon +45 28357009 eller email: alex.jakobsen@bayer.com

1. Beräkningen baseras på 2,28 kullar per årsso, 16,9 levandefödda smågrisar/kull/och 10 sekunder för en traditionell oral koccidosbehandling.

Bayer AB, Animal Health, tillhör de ledande internationella innovatörerna inom djurhälsa. Vi utvecklar och marknadsför produkter och lösningarsom förebygger och behandlas sjukdomar hos såväl produktionsdjur som sällskapsdjur. www.bayer.se